قهوه

تفاوت بین فیلترهای کاغذی و فلزی AeroPress چیست

تفاوت فیلتر کاغذی و فلزی

تفاوت بین فیلترهای کاغذی و فلزی AeroPress چیست؟

AeroPress یکی از پرطرفدارترین قهوه سازها در جهان است و به دلیل توانایی که در تهیه انواع مختلف این نوشیدنی مورد علاقه مردم دارد، محبوب شده است .

استقبال گسترده از این دستگاه قهوه ساز باعث شده تا بسیاری از شرکت ها و برندهای تولید کننده لوازم برقی، شروع به طراحی و ایجاد AeroPress مختص خود کنند که هرکدام فیلترهای مختلفی دارند.

در واقع، مواد مورد استفاده در یک فیلتر AeroPress که معمولا کاغذی یا فلزی است تأثیر قابل توجهی بر استخراج و در نتیجه طعم نهایی فنجان قهوه دارد.

چگونه فیلترهای کاغذی و فلزی بر استخراج و طعم متفاوت قهوه تأثیر می‌گذارند؟

برای دستگاه های AeroPress دو نوع فیلتر اصلی وجود دارد: کاغذی و فلزی.

فیلتر کاغذی

فیلتر کاغذی aeropress

فیلترهای کاغذی به دلایل زیادی محبوب شده اند از جمله:

قابلیت جذب برخی از روغن های موجود در قهوه حین استخراج که منجر به طعم شفاف تر  می شود.

البته، از نظر عملکرد و چگونگی تأثیر فیلترهای کاغذی بر طعم قهوه، تفاوت زیادی بین انواع مختلفی از آنها وجود دارد. انواع مختلف فیلترها می تواند به نوع ماده ای که برای تولید آنها استفاده می شود، بستگی داشته باشد .

اما، با توجه به اینکه علاقه به پایداری در صنعت قهوه در حال افزایش است، افراد بیشتری از فیلترهای فلزی استفاده می کنند که قابل استفاده مجدد است و زباله کمتری تولید می کند.

چند سالی است که چندین برند، فیلترهای فلزی را طراحی کرده و می فروشند که برای استفاده با دستگاه AeroPress طراحی شده اند. با این حال، در سال 2022، برند AeroPress فیلتر فلزی خود را طراحی کرد که از فولاد ضد زنگ گرید 316 ساخته شده است.

به گفته AeroPress، تفاوت اصلی بین فیلترهای فلزی و کاغذی این برند در این است که «فیلتر فلزی قابل بازیافت آنها امکان می دهد روغن موجود در یک فنجان قهوه تا حدودی از فیلتر عبور کنند، در حالی که میکرو فیلتر کاغذی از عبور روغن جلوگیری کرده و در نتیجه طعم قهوه را بهتر می کند “.

فیلتر فلزی AeroPress

ارزیابی فیلتر فلزی AeroPress

ارزیابی فیلتر فلزی AeroPress

والرین از صاحب نظران صنعت قهوه که برای ارزیابی تفاوت بین فیلتر فلزی AeroPress و فیلتر کاغذی استاندارد AeroPress ، با استفاده از هر دو نوع فیلتر، قهوه تهیه کرده است.

او توضیح می‌دهد که از قهوه های کاشته شده در دهکده ای در اتیوپی که در ژوئن 2022 برداشت شد، استفاده کرده است. والرین اضافه می کند این قهوه معمولاً دارای طعمی از میوه‌های استوایی و کاکائو، با رایحه آناناس است.

والرین برای تهیه قهوه از 15 گرم قهوه آسیاب شده که با 260 گرم آب رقیق شده برای هر دو نوع فیلتر استفاده کرده است.

او ابتدا حدود 104 گرم از آب دم کرده را قبل از هم زدن به مدت ده ثانیه برای خیساندن استفاده کرد. سپس آب باقیمانده را اضافه کرده و پیستون را برای حدود 30 ثانیه به پایین فشار داد.

هر دو نوع قهوه در فریم های حرارتی جداگانه و سپس در کنار یکدیگر داخل فنجان ریخته شدند.

او می گوید: «از عملکرد فیلتر فلزی بسیار شگفت زده شدم. انتظار داشتم نوشیدنی تیره‌تری داشته باشم که حاوی دانه های ریز زیادی باشد، اما با استفاده از آسیاب متوسط، قهوه‌ کامل با طعمی خالص به دست آوردم.

چگونه می توانید با استفاده از فیلتر فلزی AEROPRESS طعم های مختلف ایجاد کنید؟

واضح است که استفاده از یک فیلتر فلزی منجر به تهیه یک فنجان قهوه غلیظ تر می شود. اما آیا راهی برای استفاده از فیلترهای فلزی وجود دارد که بتواند طعم های مختلف را در قهوه ایجاد کند؟

بن – قهرمان مسابقات ایروپرس سال 2016 در آمریکا – توضیح می دهد که تغییر میزان آسیاب قهوه هنگام دم کردن با فیلتر فلزی به شما امکان می دهد به طعم های مختلفی دست پیدا کنید و البته با توجه به فنجانی که از آن استفاده می کنید میزان ته نشین شدن قهوه نیز با فیلترهای فلزی متفاوت خواهد بود.

معمولا طعم و ظاهر قهوه تهیه شده با فیلتر فلزی نزدیک تر به قهوه تهیه شده با فرنچ پرس است.  البته، کیفیت قهوه، میزان برشته شدن و کیفیت آب همگی نقش مهمی در استخراج طعم ها و عطرهای مختلف از قهوه دارند، میزان آسیاب شدن قهوه نیز هنگام استفاده از فیلتر فلزی نکته کلیدی است.

بن به من می گوید که مهم نیست از کدام نوع قهوه استفاده می کنید، توزیع اندازه ذرات مطمئنا روی طعم و غلظت قهوه تأثیر می گذارد. توزیع اندازه ذرات به نسبت اندازه ذرات قهوه آسیاب شده، از جمله ذرات حجیم تر (ذرات با اندازه بزرگتر) و «ریزتر» (ذرات با اندازه کوچکتر) اشاره دارد.

اثر میزان آسیاب قهوه بر طعم آن

اگر تنوع زیادی در توزیع اندازه ذرات وجود داشته باشد، می‌توانید قهوه خود را همزمان با استخراج کم و استخراج بیش از حد تهیه کنید که در نتیجه طعم ترش و تلخ را با هم خواهید داشت. بنابراین شما نمی توانید طیف کاملی از طعم های قهوه را تجربه کنید.

در نهایت، برای دستیابی به توزیع اندازه ذرات یکنواخت تر، باید روی یک آسیاب با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. با این حال، هنگام دم کردن با فیلتر فلزی، اغلب ترجیح داده می شود که توزیع اندازه ذرات کمی گسترده تر باشد تا بتوانید طعم های مختلف قهوه را برجسته کنید.

به عنوان مثال، بن توضیح می‌دهد که اگر مقداری قهوه را با میزان آسیاب متفاوت خرد کنید، می‌توانید اسیدیته را بیشتر کنید. او می‌افزاید که این می‌تواند به‌ویژه هنگام دم کردن قهوه های برشته شده تیره‌تر، که فاقد اسیدیته هستند، مفید باشد.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که استفاده از قهوه های آسیاب شده با اندازه های مختلف هنگام دم کردن یک قهوه مهارت قابل توجهی می طلبد و ممکن است همیشه بهترین نتایج را به همراه نداشته باشد.

بن همچنین در مورد «استفاده از چند فیلتر همزمان » به من می‌گوید، این تکنیکی است که او برای برنده شدن در مسابقات قهرمانی AeroPress ایالات متحده در سال 2016 از آن استفاده کرد.

در این روش، چندین فیلتر روی درپوش فیلتر AeroPress قرار می گیرد. بن توضیح می دهد که می توانید از چندین فیلتر کاغذی یا فلزی یا حتی ترکیبی از هر دو استفاده کنید.

او می گوید: «این کار مقاومت در محفظه دم کردن قهوه را افزایش می دهد و ترکیب یک فیلتر فلزی با چندین فیلتر کاغذی به تهیه قهوه ای با غلظت بیشتر کمک می کند.

او می‌افزاید: «اگر می‌خواهید در فنجان طعم شیرین تری داشته باشید می‌توانید چند گرم قهوه بیشتر به دوز خود اضافه کنید، فیلترها را روی هم قرار دهید و سپس از روش دم‌کردن بای پس استفاده کنید. در روش با پس، پس از استخراج قهوه، آب بیشتری اضافه می‌کنید.

انواع قهوه با فیلتر فلزی

دم کردن انواع قهوه با فیلتر فلزی aero press

دم کردن نوشیدنی های مختلف با فیلتر فلزی

سازگاری دستگاه AeroPress به این معنی است که می توانید انواع نوشیدنی های مختلف از جمله نوشیدنی های سبک اسپرسو را با آن تهیه کنید.

بن می گوید: «برای تهیه یک نوشیدنی به سبک اسپرسو با AeroPress، باید از یک فیلتر فلزی استفاده کنید زیرا روغن را جذب نمی کند و بافت آن را تغییر نمی دهد. “همچنین با فیلتر فلزی دانه های ریز بیشتری استخراج خواهید کرد.”

بن دستور العمل مورد علاقه خود را برای دم کردن نوشیدنی های اسپرسو با AeroPress به اشتراک می گذارد. او از قهوه صبحانه برشته شده Olympia که تا حد متوسط برشته و تیره شده استفاده می کند، و در حال حاضر دانه های تهیه شده از Los Milagros Organic در چیاپاس، مکزیک را نیز مورد استفاده قرار می دهد.

بن اضافه می کند که قهوه دارای طعم هایی از شکلات، فندق، کشمش، وانیل و عسل است.

دستور العمل استفاده از دستگاهAeroPress به سبک اسپرسو بن

برای این دستور، باید از روش AeroPress معکوس و همچنین یک فیلتر فلزی استفاده کنید.

20 گرم قهوه را کمی درشت تر از قهوه اسپرسو آسیاب کنید (بن می گوید از آسیاب مخروطی برای این کار استفاده می کند.)

75 گرم آب را بلافاصله بعد از جوشیدن به آن اضافه کنید و به شدت هم بزنید

بعد از ۴۵ ثانیه درپوش فیلتر را محکم کنید، AeroPress را بچرخانید و پیستون را به سمت پایین فشار دهید.

فشاری که به سمت پایین می آورید باید حدود 30 ثانیه باشد.

وقتی صدای خش خش شنیدید، پیستون را تا انتها فشار دهید.

بن توضیح می دهد که هیچ کرمی روی نوشیدنی نخواهد بود، اما یک نوشیدنی غلیظ با بافت غلیظ خواهید داشت.

بن توصیه می کند که از نوشیدنی اسپرسو خالص لذت ببرید یا شیر مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید.

نکات و توصیه هایی در مورد استفاده از فیلترهای فلزی AEROPRESS

اگرچه فیلترهای فلزی قابل استفاده مجدد AeroPress مطمئناً پایدارتر هستند، اما اگر می‌خواهید به طور مداوم قهوه با کیفیت بالا را هنگام دم کردن با آنها استخراج کنید، تمیز کردن و نگهداری مناسب آنها نیز ضروری است.

بن می گوید که برای نگهداری راحت از یک فیلتر فلزی، باید با آن مانند فیلتر موجود در دستگاه اسپرسوساز رفتار کنید. این فیلتر توری که برای جلوگیری از ورود قهوه آسیاب شده به دستگاه به سر آن پیچ می شود، از جنس فلزی است.

بن می گوید که برای هر بار دم کردن قهوه، فیلتر فلزی AeroPress خود را با آب داغ شستشو می دهد. او اضافه می کند که هفته ای یک بار فیلتر فلزی را با مقدار کمی پودر تمیز کننده اسپرسوساز در آب خیس می کند. او توضیح می دهد که این کار به حذف هرگونه تجمع تفاله یا ته نشین قهوه کمک می کند.

تغییر اندازه آسیاب و زمان دم کردن

اگر بخواهید قهوه هایی که در اندازه‌های مختلف آسیاب شده اند را با فیلترهای فلزی دم کنید باید با تغییر کل زمان دم‌کردن، قوام آمدن قهوه را جبران کنید.

او توضیح می دهد که هرچه اندازه آسیاب درشت تر باشد، به زمان دم کشیدن بیشتری نیاز دارد. بن بین دو و نیم دقیقه و سه دقیقه را توصیه می کند که می تواند به برجسته کردن طعم شیرین تر قهوه کمک کند.

در عوض، او می‌گوید دم‌کردن قهوه هایی که به اندازه ریزتری آسیاب شده اند با فیلتر فلزی به مدت زمان کوتاه‌تری نیاز دارد که می‌تواند به استخراج طعم‌های میوه‌ای و همچنین طعم کاکائویی کمک کند.

جمع بندی

هرچند فیلترهای کاغذی همچنان محبوب هستند، واضح است که افراد بیشتری به دلایل مختلف به سمت فیلترهای فلزی برای دستگاه AeroPress خود روی می آورند. با این حال، صرف نظر از انگیزه ای که برای استفاده از فیلتر فلزی دارید، واضح است که می توانید از آن برای دم کردن انواع مختلف قهوه و استخراج طعم و عطر متفاوت استفاده کنید.

در نهایت، هر کدام از انواع فیلتر را برای دستگاه AeroPress خود انتخاب کنید، اگربرای رسیدن به بهترین طعم قهوه مورد پسندتان باید متغیرهای استخراج مختلف مانند اندازه آسیاب یا میزان قهوه اضافه شده به دستگاه را تغییر دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *