اخبار و مقالات

بهترین زمان نوشیدن انواع قهوه دمی بعد از عصاره‌گیری

بهترین زمان نوشیدن انواع قهوه دمی بعد از عصاره‌گیر

 

بهترین زمان نوشیدن انواع قهوه دمی بعد از عصاره‌گیری چند ساعت است؟ آیا تا به حال یک ماگ قهوه کدر و بد رنگ خورده‌اید؟ قهوه‌ای که خیلی‌ وقت‌ها در ادارات مدارس از صبح درست شده و در دستگاه یا وسیله دم‌آوری قهوه باقی مانده است. هر کسی ممکن است تجربه طعم این قهوه را داشته باشد، البته که تجربه‌ی خوبی نیست. عقل سلیم حکم می‌کند که قهوه دمی عصاره‌گیری شده را در یک گلدن تایم یا زمان طلایی بنوشید و بعد از آن دیگر انتظار یک طعم دلنشین از قهوه نداشته باشید. اما بهترین زمان نوشیدن یا گلدن تایم قهوه دمی بعد از عصاره‌گیری چه زمانی است؟ و طعم قهوه دقیقا چه زمانی نامطبوع می‌شود و چرا؟ بد نیست برای دانستن این موضوع مهم مقاله ما را از سایت Home ground در مجله قهوه ست بخوانید.

 

بهترین زمان نوشیدن انواع قهوه دمی بعد از عصاره‌گیری

 

بهترین زمان نوشیدن انواع قهوه دمی بعد از عصاره‌گیری

 

بهترین پاسخ کوتاه به این سوال که بهترین زمان خوردن انواع قهوه دمی دقیقا چه زمانی است باید بگوییم 30 دقیقه. مگر اینکه قهوه را در یک فلاسک که هوا وارد آن نمی‌شود و به عبارت دیگر نسبت به هوا نفوذناپذیر است نگهداری کنید. این دقیقا همان کاری است که باید برای پیشگیری از پلاسیده شدن و سیاه شدن سیب درختی پوست کنده انجام بدهید، قرار دادن در یک ظرف دربسته و بدون امکان نفوذ هوا.

اگرچه فرایند اکسیداسیون در مورد دانه‌های قهوه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما تأثیر قابل توجهی در طعم آن‌ها دارد. زیرا اکسیداسیون باعث می‌شود ترکیبات طعم دهنده قهوه خراب شده و در اثر تماس با هوا آزاد شوند.

با این حال دانه قهوه بعد از آسیاب شدن، سریع‌تر اکسید می‌شود، در واقع اثرات اکسیداسیون با آسیاب کردن دانه قهوه به‌ صورت تصاعدی زیاد می‌شود. طبق اطلاعات کتابچه راهنمای دم کردن SCA، سطح اکسیداسیون دانه قهوه به‌خصوص وقتی برای قهوه اسپرسو آسیاب می‌شود بیش از 10،000 برابر افزایش پیدا می‌کند.

روند عصاره‌گیری کردن قهوه در تجهیزات قهوه دمی در واقع فرایند اکسیداسیون است. وقتی دانه‌های قهوه در تماس با آب قرار بگیرند، شروع به ترشح مواد معطر، روغن و اسیدهای خود در آب می‌کنند.

 

این واکنش شیمیایی همان چیزی است که فنجان خوش طعمی از قهوه را که ما می‌شناسیم و دوستش داریم تولید می‌کند. شما فقط می‌خواهید از این اتفاق قبل از دم‌آوری قهوه جلوگیری کنید. همان‌طور که می‌بینید، گرما نقش مهمی در عطر و طعم قهوه دم کرده گرم یا سرد دم دارد.

 

چرا طعم قهوه دمی عصاره‌گیری شده به مرور تلخ‌تر می‌شود؟

 

چرا طعم قهوه دمی عصاره‌گیری شده به مرور تلخ‌تر می‌شود؟

 

بد نیست بدانید که بعد از عصاره‌گیری قهوه در انواع دستگاه قهوه‌ساز دم‌آوری قهوه، اکسیداسیون متوقف نمی‌شود. در واقع وقتی قهوه خود را برای مدت زمان طولانی نمی‌نوشید و آن را نگه می‌دارید، واکنش بین هیدروژن و اکسیژن باعث بالا رفتن سطح pH قهوه می‌شود و طعم آن را تلخ یا «کهنه» می‌کند. به همین دلیل است که هرگز نباید اجازه دهید قهوه شما بیش از زمان لازم در یک ظرف دم‌آوری قهوه بماند. اگر هم نمی ‌توانید همه آن را بنوشید، نوشیدنی خود را در یک ظرف نفوذناپذیر نسبت به هوا مثل قمقمه یا فلاسک درب‌دار بریزید و نگه دارید.

 

عصاره‌گیری بیش از حد قهوه نیز یکی از دلایل شایع تلخی است. برای جلوگیری از آن فرمول عصاره‌گیری را اجرا کنید، اطمینان حاصل کنید که اندازه آسیاب شما خیلی ریز و پودری نیست و مدت زمان عصاره‌گیری قهوه خیلی طولانی نشود.

به خصوص اگر با فرنچ یک پرس در حال تهیه قهوه دمی هستید، بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اجازه دهید قهوه خود را پس از عصاره گیری در همان فرنچ پرس باقی بگذارید.

حتی بعد از اینکه اهرم فرنچ پرس را فشار دادید، قهوه شما تا زمانی که در فرنچ پرس باقی بماند به عصاره گیری ادامه می‌دهد و در عرض چند دقیقه به طرز نا مطبوعی تلخ می‌شود. قهوه را به محض تمام شدن مرحله عصاره‌گیری در لیوان، فنجان یا ماگ قهوه خود بریزید.

 قهوه آسیاب شده کهنه یک فنجان قهوه کهنه به شما می‌دهد

 

چرا طعم قهوه دمی عصاره‌گیری شده به مرور تلخ‌تر می‌شود؟

 

قهوه مثل هر ماده غذایی دیگری برای طولانی مدت دوام ندارد. هر چه قهوه شما قدیمی‌تر و کهنه‌تر باشد، بیشتر در معرض اکسیداسیون قرار می‌گیرد. قهوه تهیه شده از قهوه آسیاب شده کهنه حتی بلافاصله پس از دم کردن هم طعم کهنگی دارد.

 

خب مسئله اینجاست که قهوه مثل شیر تاریخ مصرف گذشته عطر و طعمی که نشانه فاسد بودن باشد ندارد. در عوض نشانه قهوه و تاریخ مصرف گذشته قهوه فاقد عطر و رایحه است البته که نوشیدن قهوه عصاره‌گیری شده کهنه و قدیمی خطرناک نیست اما آن حس خوشایند عطر و بو و طعم خوش قهوه تازه را ندارد. مگر اینکه قهوه را به روش یونانی با شیر درست کنید که در این صورت بعد از دو ساعت دیگر قابل خوردن نیست.

 

آماده‌اید که از یک فنجان قهوه دمی با فرنچ پرس لذت ببرید؟

 

اگر معمولا بیشتر از نیاز خود قهوه دمی درست می‌کنید بهتر است به فکر یک فلاسک قهوه با کیفیت باشید که تا چند ساعت قهوه شما را تازه و خوش عطر و طعم نگه دارد. از دانه‌های قهوه باکیفیت و تازه استفاده کنید و قبل از دم‌آوری قهوه دانه قهوه را آسیاب کنید. در این صورت و با رعایت مراحل و فازهای عصاره‌گیری قهوه همیشه یک قهوه خوش طعم و عطر خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *