قهوه

اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید و با آن آشنا می باشید، حتما واژه اسیدیته قهوه  به گوشتان خورده است. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ می خواهیم با پرداختن به این موضوع تاثیر اسیدیته قهوه در طعم و عطر آن را بدانیم و بدانیم که آیا قهوه در کیفیت خوب باید دارای اسیدیته بالا باشد یا پایین ؟ پس اگر شما هم علاقه‌مند به این موضوع هستیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اسیدیته قهوه چیست؟

اسیدیته قهوه به عنوان یک ویژگی خاص برای قهوه تعریف می‌شود. وقتی قهوه به نوک زبان شما برخورد می کند، اولین طعمی که احساس می کنید، همان اسیدیته قهوه است. پس از مهم‌ترین مشخصه ها و ویژگی های اسیدیته قهوه، مزه و طعم در قهوه می باشد.

در کنار تلخی و شیرینی قهوه این اسیدیته قهوه است که بسیار اهمیت دارد و کارشناسان برای شناسایی کیفیت قهوه از این ویژگی استفاده می کنند. اسیدیته قهوه در حالت کلی دلپذیر می باشد که که این گونه باید گفت که ربطی به سطح Ph قهوه هم ندارد.

درباره اینکه اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارند باید گفت که در اصل به یک نت طعم در قهوه بستگی دارد. بسیاری از قهوه ها دارای  اسیدیته بالایی هستند که آنها را با عنوان روشن می شناسند.

در قهوه اسید های مختلف و متنوعی وجود دارد که همه آنها از پروسه برشته شدن موفق بیرون نمی‌آیند پس اسیدهایی مد نظر ما هستند که از فراینده برشته شد برشته شدن موفق بیرون آمده‌اند که در نهایت روی طعم نهایی قهوه اثرگذار خواهند بود.

قابل ذکر است که بیشتر ایرانی ها تلخی قهوه را به ترشی و اسیدیته بالای قهوه ترجیح می دهد؛ اما با گذر زمان و استفاده بیشتر افراد از قهوه های تجاری و تولیدات خارج، قهوه دوستان ذائقه شان متفاوت شد و بسیاری افراد امروزه قهوه ترش را دوست دارند و طرفدار پروپاقرص قهوه با اسید بالا می باشند. اگر شما هم طرفدار قهوه هایی با اسیدیته بالا هستید می توانیم برای خرید محصول با کیفیت از فروشگاه ست کافی اقدام نمایید.

عوامل موثر در اسیدیته قهوه

اسیدیته قهوه عربیکا

عوامل موثر در اسیدیته قهوه

از عوامل مختلف و تاثیرگذار در اسیدیته و یا ترشی قهوه می توان به نژاد قهوه و درجه رست قهوه اشاره داشت . در ادامه بیشتر درباره این دو عامل موثر در اسیدیته قهوه می خوانیم.

 نژاد قهوه

در بحث اختلاف بین دو نوع دانه قهوه عربیکا و روبوستا تفاوت بزرگ و عمده ای وجود دارد که ته مزه آن ها با هم فرق دارند. تفاوت قهوه های عربیکا و روبوستا در این است که دانه های عربیکا بیشتر ترشی دارند در حالی که دانه قهوه روبوستا ته مزه های تلخی دارد. اسیدیته یا همان ترشی قهوه در قهوه های عربیکا وجود دارد و در روبوستا اسیدیته قهوه بسیار پایین است و یا اصلا معنایی ندارد. پس وقتی صحبت از این است که اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگیهایی دارد باید بحث ما درباره دانه قهوه عربیکا و یا قهوه میکس شده باشد.

رست قهوه

برای انجام پروسه روست دادن و یا برشته کردن دانه های قهوه باید دانه قهوه در دمای بالا قرار گیرد و برشته شود. برشته کردن دانه قهوه هرچقدر بیشتر باشد مزه قهوه به سمت تلخی می‌رود و از ترش بودن آن چند میشود.

پس به این نتیجه میرسیم که قهوه با رست کم و درجه لایت، بیشترین مقدار ترشی را دارد و اسیدیته این نوع قهوه بیشتر خواهد بود. دانه قهوه با رست بالا میزان اسیدیته در ان پایین است و ترشی کمتری دارد.

ویژگیهای اسیدیته قهوه

اسیدیته قهوه روبوستا

ویژگیهای اسیدیته قهوه

با شنیدن واژه اسید و اسیدیته احساس ترشی به شما دست می دهد. یک غذای ترش که ممکن است معده شما را آزار دهد، اما اسیدیته قهوه مانند اسیدیته صنایع غذایی معنا نمی دهد.

وقتی صحبت از نوع قهوه می شود وجود اسیدیته یک ویژگی مطلوب برای بالا بودن کیفیت قهوه است. در واقع کارشناسان قهوه زمانی در مورد اسیدیته قهوه صحبت می‌کنند  که میخواهند قهوه خوب و خوش طعم را بشناسند. اسیدهای قهوه بر طعم قهوه اثر می گذارند. دانه های قهوه حداقل  دارای ۸۵ جز هستند که به تشکیل طعم های فوق العاده و منحصر به فردی کمک می کنند. در این میان از این جز ها میتوان اسیدهای متفاوتی را جستجو کرد که می توان به اسید استیک، اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید فسفریک اشاره داشت.

تاثیر دم کردن قهوه بر میزان اسیدیته آن

می‌توان گفت که دم آوری قهوه، اسید ها را به یکدیگر وصل می کند. مقدار اسید های استخراج شده در زمانی که قهوه را دم می‌کنید می‌تواند بر تعادل اسیدیته اثر بگذارد و تعادل اسیدیته در برابر شیرینی اثرگذار است.

در مورد دیگری می توان اینگونه اشاره داشت که هرچه قهوه خنک تر شود هم، ترشی و اسیدیته آن بیشتر مشخص میشود.

کاهش اسیدیته قهوه

بسیاری از افراد هستند که دارای رفلاکس معده می باشند و با نوشیدن قهوه دچار رفلاکس می‌شوند، دلیل آن وجود اسیدیته قهوه می باشد. میتواند دل در نیز در بعضی از مواقع از نوشیدن قهوه ایجاد شود. اما برای افرادی که دچار چنین مشکلی هستند می‌توان با کاهش اسیدیته، نوشیدن قهوه را دلپذیر نمود.

از راه‌های کاهش اسیدیته می توان به سرد دم کردن و استفاده از پوسته های تخم مرغ و نمک اشاره داشت هر کدام از این روشها را مفصل توضیح می دهیم.

دم کردن قهوه به روش سرد

از راه های موثر برای خنثی کردن اسیدیته قهوه می توان به دم کردن به روش سرد اشاره داشت. از آب سرد به جای آب گرم برای استخراج  مزه دانه ها استفاده می شود که ۷۰ درصد اسیدیته کمتری در این نوع قهوه وجود دارد.

اما این مورد را در نظر داشته باشید که باید حداقل ۱۲ ساعت دانه قهوه از قبل در آب سرد بماند. پس برای نوشیدن برای افرادی که برای نوشیدن قهوه عجله دارند این روش مناسب نمیباشد.

 استفاده از پوسته های تخم مرغ

استفاده از پوسته تخم مرغ از دیگر راه‌های کاهش اسیدیته قهوه است باید برایتان جالب باشد اما پوسته تخم مرغ قلیایی است که برای خنثی سازی اسیدیته قهوه استفاده می شود.

پوسته تخم مرغ را در قهوه ساز خود قرار داده و  به روش معمول قهوه را دم کنیدو پوسته های تخم مرغ باعث کاهش اسیدیته قهوه می شود.

 استفاده از نمک برای کاهش اسیدیته قهوه

میتوان با استفاده از نمک اسیدیته قهوه را کاهش داد و تلخی را نیز کم نمود. باید نمک را به آسیاب یا فنجان دم کرده قهوه اضافه کنید و در این صورت احتمال رفلاکس مجدد اسید را خنثی می کنید. فقط یک مقدار کم از نمک به فنجان خود اضافه نمایید.

در آخر

در این مطلب به موضوع اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارد پرداختیم. در این مقاله با اسیدیته قهوه و روش هایی برای کاهش آن آشنا شدیم. برای خرید انواع قهوه از نوع عربیکا و روبوستا از فروشگاه معتبر ست کافی اقدام نمایید.

سوالات متداول اسیدیته قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارد

چه نوع قهوه دارای اسیدیته بالایی است؟

دانه قهوه عربیکا در ارتفاعات بالاتر رشد می‌کند و دارای اسیدیته بیشتری است.

چه نوع قهوه دارای اسیدیته کمی است؟

قهوه روبوستا دارای اسیدیته کمی است و نوع قهوه‌های برزیل یا سوماترا برای افرادی که قهوه با اسیدیته کم دوست دارند، مناسب است.

قهوه کدام مناطق دارای اسیدیته بیشتری است؟

قهوه‌های کشت شده در مناطق با ارتفاع بالا چون کنیا، گواتمالا و کاستاریکا اسید بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *