قهوه

مقایسه قهوه کپسولی و قهوه کلاسیک: مزایا و معایب

مقایسه قهوه کپسولی و قهوه کلاسیک: مزایا و معایب

آیا به فکر تهیه دستگاه قهوه خانگی خود هستید و نمی دانید که قهوه کپسولی را انتخاب کنید یا قهوه کلاسیک؟ آیا بهتر است دانه های قهوه خود را تازه آسیاب کنید یا بهتر است یک کپسول قهوه آماده با طعمی جدید را امتحان کنید؟ همه ما طعم های مختلف و رایحه های متنوع را دوست داریم و به دنبال مزه کردن انواع مختلف قهوه هستیم. حتی دوست داریم روش های مختلف تهیه قهوه را امتحان کنیم و بسیار خوش شانسیم که قهوه بسیار متنوع است و ترکیب کردن دانه های آن یا حتی یک تغییر کوچک در روش تهیه آن می تواند بی نهایت طعم و مزه عالی را برای ما ایجاد کند.

با این وجود انتخاب بهترین نوع قهوه یا بهترین روش تهیه آن، همیشه کار آسانی نیست. به همین دلیل، در این مقاله، مزایا و معایب روش های مختلف از جمله قهوه آسیاب شده و کپسول قهوه را بررسی می کنیم تا به شما در انتخاب قهوه مناسب خودتان کمک کنیم.

 

کپسول قهوه

کپسول قهوه پدیده ای جدید است که تهیه آن، به ظاهر هزینه کمتری نسبت به سایر انواع قهوه دارد. طرز تهیه آن نیز نسبت به روش های دیگر بسیار ساده تر است و همین مزایا موجب شده بسیاری از خانواده ها جایگاه ویژه ای برای آن قائل شوند.

این کپسول ها باید در دستگاه های قهوه ساز کپسولی تهیه شوند که اکنون قصد داریم تمام مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

مزایای دستگاه قهوه ساز کپسولی:

  • آماده سازی سریع
  • بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
  • ابعاد کوچک
  • قیمت پایین تر از سایر دستگاه های قهوه ساز

مهمترین مزیت این روش این است که هم کپسول ها و هم خود دستگاه قهوه ساز کپسولی بسیار کوچک هستند و تقریبا به اندازه یک کتری جای می گیرند. به همین دلیل، افرادی که فضای محدودی دارند از آنها استقبال می کنند.

به جز اندازه، قیمت این دستگاه ها ارزان تر است و زمان تهیه قهوه نیز با آنها بسیار سریعتر است. تمیز کردن و نگهداری از آنها نیز چندان سخت نیست.

ساده بودن روش استفاده از آن نیز دلیل دیگری است که موجب می شود طرفداران زیادی پیدا کند. برای استفاده از این روش، فقط باید مخزن دستگاه قهوه ساز کپسولی را با آب آشامیدنی کافی پر کنید. سپس کپسول قهوه را درون آن قرار داده و با فشار دادن دکمه، قهوه را آماده کنید. در نهایت، کپسول مصرف شده داخل محفظه می افتد و تمام. برای تمیز کردن کامل دستگاه قهوه ساز کافی است کپسول را خارج کنید و دوباره می توانید از آن استفاده کنید.

کپسول قهوه

کپسول قهوه

معایب دستگاه های قهوه ساز کپسولی:

  • کاهش کیفیت و عدم تازگی قهوه
  • نامشخص بودن خاستگاه قهوه
  • قیمت بالاتر کپسول
  • اثرات زیست محیطی
  • گزینه های محدود آماده سازی قهوه
  • استفاده از شیرخشک

اگر تاکنون طعم کپسول قهوه را چشیده اید و به نظرتان رسیده که طعم آن را به‌خوبی حس نمی‌کنید، علت آن تازه نبودن قهوه و مهم‌تر از همه عدم استفاده از روش سنتی استخراج اسپرسو است که در دستگاه‌های قهوه‌ساز معمولی ارائه می‌شود.

قهوه آسیاب شده ممکن است برای چندین ماه یا حتی چندین سال در کپسول نگه داشته شده باشد. بنابراین، ممکن است طعم واقعا لذت بخش قهوه تازه را نداشته باشد، زیرا نگه داشتن طعم و مزه قهوه به این روش، امکان پذیر نیست. بنابراین، از دست دادن طعم قهوه، عیب اصلی آن است.

یکی دیگر از معایب بزرگ مشخص نبودن خاستگاه قهوه است. شما نمی توانید کیفیت دانه های مورد استفاده، نحوه فرآوری یا خاستگاه آنها را از کپسول ها تشخیص دهید. بنابراین اگر عاشق بوی قهوه تازه برشته شده هستید، انتظار نداشته باشد که کپسول قهوه خواسته شما را براورده کند.

با توجه به این واقعیت که اگر یک دستگاه قهوه ساز کپسولی خریداری کرده باشید، دیگر نمی توانید آن را با دستگاه دیگری عوض کنید، تنها گزینه شما برای تهیه قهوه با این دستگاه به یک روش محدود می شود که آن هم فشار دادن یک دکمه است. ممکن است این روش برای برخی افراد مناسب باشد، اما اگر خودتان یک باریستا باشید، در طولانی مدت شما را راضی نخواهد کرد.

سایر معایب این دستگاه سازگار نبودن آن با محیط زیست است. کپسول های قهوه از پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده اند و هر یک کپسول در دستگاه قهوه ساز، یک فنجان قهوه را برای شما آماده می کند. گاهی اوقات، اگر بخواهید لاته یا سایر نوشیدنی های قهوه با شیر (در مورد شیرخشک صحبت می کنیم)، را تهیه کنیم میاز به دو کپسول برای یک فنجان دارید که بستگی به برند و نوع نوشیدنی ممکن است متفاوت باشد.

درنتیجه اگر به یک دستگاه قهوه ساز از این نوع اعتماد کنید، باید انتظار زباله های زیادی داشته باشید و به آن عادت کنید. زباله هایی که به طور کامل قابل بازیافت نیستند. البته برخی از برندهای تولید کننده کپسول قهوه، آنها را پس می گیرند و سعی می کنند از این زباله ها محصولات مختلف دیگری مانند دوچرخه تولید کنند. با اینحال، نمی توان قابل بازیافت نبودن کپسول ها را انکار کرد که اثرات مخربی روی محیط زیست دارد.

دانه های قهوه

درست کردن دانه های قهوه در خانه ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسد. نحوه برشته کاری یا نگهداری از دانه های قهوه برای اکثر مردم مشکل است. اما حقیقت این است که این جزئیات هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند بلکه مزایای بیشماری نیز دارند، از جمله:

مزایای دانه های قهوه:

  • تضمین تازگی و کیفیت
  • مشخص بودن خاستگاه
  • خرید قهوه با قیمت ارزان تر
  • تاثیر کمتر بر محیط زیست
  • انعطاف پذیری در آماده سازی قهوه
  • طیف گسترده ای از انتخاب ها
  • تنوع پروفیل طعم

می توانید از دانه های قهوه تازه طعم کامل تری با نت های متنوع و خامه غنی انتظار داشته باشید. این ویژگی ها با تازگی قهوه مرتبط هستند که می توانید خودتان با انتخاب دانه های قهوه تازه به آن دست پیدا کنید.

روی بسته بندی قهوه های واقعاً با کیفیت، اطلاعاتی در مورد تاریخ برشته کارر و همچنین سایر موارد ضروری که باید بدانید (کشور مبدا، روش فراوری، درجه برشته کاری و غیره) را خواهید یافت. با این اطلاعات، می‌توانید مطمئن شوید که دانه‌های قهوه با تجارت منصفانه یا اخلاقی تهیه شده‌اند، که احتمالاً هرگز با خرید کپسول‌ قهوه متوجه آن نخواهید شد.

چون در این روش، نیازی به کپسول نیست، قیمت قهوه کمی پایین تر است و یک فنجان قهوه شما سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

فقط یک بسته بندی پس از پایان یافتن قهوه برای شما باقی می ماند که مانند آلومینیوم کپسول ها اثری در محیط زیست باقی نمی گذارد و می توانید از یک بسته قهوه چند ده فنجان تهیه کنید.

قهوه کلاسیک

ثهوه کلاسیک

مزبت قهوه ساز اتوماتیک نزبت به قهوه ساز کپسولی

مزیت بزرگ قهوه سازهای اتوماتیک و اهرمی که برای تهیه قهوه از دانه های قهوه طراحی شده اند، انعطاف پذیری آنهاست. با استفاده از آنها، شما می توانید مانند کافی شاپ ها صدها مدل قهوه برای خودتان تهیه کنید. مثلا با یک اسپرسو یا یک لاته با نوع شیر مورد علاقه تان شروع کنید و سپس از خودتان با یک آمریکاییو پذیرایی کنید.

معایب دانه های قهوه:

  • دستگاه های قهوه ساز نیاز به نگهداری بیشتری دارند
  • نگهداری مناسب از قهوه برای تازگی آن مهم است
  • قیمت اولیه بالاتری دارند
  • ابعاد آنها بزرگتر است.

اگر تصمیم به خرید یک دستگاه قهوه ساز اهرمی حرفه ای دارید، نمی توانید بدون آسیاب قهوه شروع به کار کنید. در نتیجه نیاز به پرداخت هزینه برای یک دستگاه دیگر دارید که نیاز به نگهداری دارد و البته فضای زیادی هم می گیرد.

با این حال، می توانید به دنبال یک دستگاه قهوه ساز اتوماتیک باشید که بتواند قهوه را آسیاب کند. به این ترتیب، فقط کافی است قهوه را به مخزن اضافه کنید که به طور قابل توجهی باعث صرفه جویی در فضا و هزینه شما می شود.

دستگاه‌های قهوه اتوماتیک معمولاً به همان روش دستگاه اهرمی کار می کنند. بنابراین برای شما اسپرسو آماده می کند و به شما امکان می دهد شیر را در یک کتری هم بزنید. بنابراین لازم نیست نگران از دست دادن گزینه های متنوع برای تهیه قهوه باشید.

البته این انعطاف پذیری، مستقیماً با قیمت خرید و تعمیر و نگهداری بیشتر متناسب است. بنابراین باید انتظار قیمت بالاتری را برای خرید این قهوه سازهای حرفه ای داشته باشید.

نگهداری از آنها نیز سخت نیست، لازم نیست نگران صرف ساعت ها وقت برای تمیز کردن دستگاه قهوه ساز باشید. هرچند دستگاه های قهوه ساز اهرمی، نیاز به تمیز کردن روزانه دارند اما قهوه سازهای اتوماتیک می توانند با یک تمیزکاری ساده، هر روز برای شما قهوه درست کنند.

البته این نکته را نباید نادیده گرفت که نیاز به تمیزکاری در این دستگاه ها به طور قابل توجهی بیشتر از قهوه ساز های کپسولی است.

مقایسه قهوه کپسولی و قهوه کلاسیک

مقایسه قهوه کپسولی و قهوه کلاسیک

جمع بندی: پس کدام را انتخاب کنیم؟

اگر عاشق قهوه هستید و دوست دارید از همه ویژگی های قهوه مثل طعم و عطر، لذت ببرید، قطعا باید به خرید دانه های قهوه فکر کنید. آنها کل فضای شما را معطر می کنند و کاربردهای گسترده ای دارند که حتی خاص ترین دوستداران قهوه را راضی خواهند کرد و هرگز از آن خسته نمی شوند.

از طرف دیگر، کپسول‌های قهوه و دستگاه‌های قهوه ساز کپسولی یک راه‌حل واقعاً مقرون به صرفه هستند. اگر فقط گاهی اوقات قهوه تهیه می‌کنید، و از طرفداران پروپا قرص قهوه نیستید، این گزینه برای شما بهتر است.

اگر به دلایل زیست‌محیطی می خواهید از خرید قهوه ساز کپسولی منصرف شوید، تصمیم تان درست است. چون راه هایی وجود دارد که می توانید برای استفاده بهینه از تفاله قهوه به آن فکر کنید. به عنوان مثال، آیا می دانستید که می توانید یک کود طبیعی موثر برای گل های آپارتمانی از تفاله قهوه درست کنید یا از آن به عنوان یک اسکراب خانگی برای پوست استفاده کنید؟

اگر در درجه اول به کیفیت و طعم غنی قهوه اهمیت می دهید، مشخص است که باید دانه قهوه را انتخاب کنید چون نمی‌توانید از کیفیت عالی قهوه داخل کپسول مطمئن باشید.

 

 

یک نظر برای “مقایسه قهوه کپسولی و قهوه کلاسیک: مزایا و معایب

  1. پدرام گفت:

    درود
    چقدر خوب که در این مقایسه از نگاه محیط زیستی هم به موضوع نگاه کردید و از مضرات آن نوشتید. شاید برای عده ای موضوع زیست محیطی خیلی مهم نباشه، ولی اطلاع رسانی دراین رابطه خیلی به آگاهی عموم کمک می کنه. در مورد نوع قهوه هم باید بگم که هیچ چیز جای دانه های تازه قهوه رو نمی گیره.
    سپاس از قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *