قهوه

تاثیر کافئین بر سلامتی و استرس

قهوه برای سلامتی

تاثیر کافئین بر سلامتی و استرس شما

بسیاری از مردم ممکن است به شوخی در مورد اینکه بدن انسان برای داشتن عملکرد مناسب، هر روز صبح به قهوه نیاز دارد، صحبت کنند اما واقعیت این است که کافئین یک دارو است.

این ماده با نوشیدن قهوه، چای، نوشابه و در دوزهای کمتر با مصرف شکلات وارد بدن می شود. هرچند به نظر می رسد ما به این خوراکی ها و نوشیدنی ها علاقه بسیار زیادی داریم، اما بحث و جدل های زیادی در مورد میزان مصرف مجاز کافئین روزانه وجود دارد.

به نظر می رسد در تحقیقات، اخبار متناقضی در مورد اثرات کافئین در بدن ارائه شده، بنابراین، اگر می خواهید یک دید واقعی نسبت به مفید بودن یا مضر بودن مصرف کافئین برای بدن داشته باشید، تا انتهای مقاله را بخدانید.

سلامتی و قهوه

Caffeine Cafe Drink Coffee Drinks Fresh

اثرات کافئین بر بدن

شما می توانید اثرات کافئین را چند دقیقه پس از مصرف آن در سیستم بدن خود احساس کنید. این اثرات، ساعت ها در سیستم بدن شما باقی می ماند و نیمه عمر آن به دلیل تفاوت در بدن هر فرد می تواند از 2 تا 12 ساعت متغیر باشد. متابولیسم و ​​جذب کافئین  می تواند به طرق مختلف بر بدن تأثیر بگذارد:

اثر کافئین بر هورمون ها

کافئین می تواند اثرات چندین هورمون را تغییر دهد، از جمله:

آدنوزین

کافئین می تواند جذب آدنوزین را مهار کند که باعث آرامش بدن می شود. این تاثیر می تواند در کوتاه مدت باعث ایجاد احساس هوشیاری در شما شود، اما پس از مدتی باعث بروز مشکل در خوابیدن خواهد شد.

آدرنالین

کافئین، آدرنالین را به سیستم بدن شما تزریق می کند و به شما احساس قدرت بدنی موقتی می دهد، اما احتمالاً پس از مدتی، شما را خسته و افسرده می کند. اگر کافئین بیشتری برای خنثی کردن این اثرات مصرف کنید، در نهایت کل روز را در حالت بی حوصلگی سپری می‌کنید و ممکن است شب‌ها دچار استرس و عصبانیت شوید.

کورتیزول

کافئین می تواند سطح کورتیزول بدن را افزایش دهد، این هورمون که به “هورمون استرس”، مشهور است می تواند منجر به سایر پیامدها از افزایش وزن و بدخلقی گرفته تا بیماری قلبی و دیابت شود.

دوپامین

کافئین سطح دوپامین را در سیستم بدن شما افزایش می دهد و به روشی مشابه آمفتامین ها عمل می کند که می تواند در ابتدا احساس خوبی در شما ایجاد کند، اما پس از اینکه اثر آن از بین رفت ممکن است احساس ضعف کنید. همچنین می تواند منجر به وابستگی فیزیکی شود.

 

اثر کافئین بر خواب

کافئین می تواند با بیدار نگه داشتن شما برای مدت طولانی تری بر خواب شما تأثیر بگذارد، در نتیجه میزان خواب شما را کوتاه کرده و موجب می شود زمان کمتری را در حالت خوابیدن به سر ببرید.

خواب کمتر بر سطح هوشیاری شما در روز بعد و سلامت کلی تان تأثیر می گذارد. با  این حال، جالب است بدانید که کافئین مانند سایر محرک‌ها بر مراحل خواب تأثیر نمی‌گذارد، بنابراین در صورت نیاز به بیدار ماندن، انتخاب بهتری نسبت به سایر داروها است.

اثر کافئین بر وزن

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش سطح کورتیزول منجر به میل شدیدتری به مصرف چربی و کربوهیدرات می شود و باعث می شود بدن چربی را در ناحیه شکم ذخیره کند.

چربی تجمع یافته در ناحیه شکم، خطرات سلامتی بیشتری نسبت به سایر انواع چربی ها به همراه دارد. همچنین، اگر افزایش سطح کورتیزول منجر به میل شدیدتر به مصرف غذاهای حاوی کافئین شود، بدن وارد چرخه ای می شود که سلامتی آن به تدریج رو به وخامت می رود.

قهوه پرکافئین

قهوه پرکافئین

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که کافئین ممکن است توانایی حس کردن طعم‌های شیرین را مختل کند و میل به مصرف خوراکی هایی که دارای شکر بیشتری هستند را افزایش دهد اما خبر خوب این است که کافئین می تواند متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را تسریع کند. همچنین، اگر قبل از ورزش مصرف شود، می تواند به بدن کمک کند تا حدود 30 درصد موثرتر چربی را تجزیه کند.

البته برای بهره بردن از این مزیت کافئین باید ورزش کنید.

علاوه بر این، کافئین می تواند سطح قند خون را بالا نگه دارد که باعث می شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

 

اثر کافئین بر ورزش

همانطور که گفتیم کافئین سطح کورتیزول و سایر هورمون ها را به طور موقت افزایش می دهد به همین علت پس از اینکه اثر آن از بین رفت، بدن احساس خستگی می کند و احساس افسردگی خفیف تا متوسط در بدن ​​ایجاد می شود. این حس می تواند فعالیت بدنی را دشوارتر کند.

از دید مثبت، مشخص شده است که کافئین در صورت عدم استفاده بیش از حد، عملکرد فیزیکی و استقامت را افزایش می دهد که همراه با تأثیر چربی سوزی در حین ورزش، در واقع می تواند اثر تمرینات را تقویت کند و اگر آن را در زمان مناسب مصرف کنید، به شما کمک می کند که تناسب اندام بهتری داشته باشید.

 

تاثیر کافئین بر سلامتی و استرس چقدر است؟

کافئین و استرس هر دو می توانند سطح کورتیزول را افزایش دهند پس تاثیر کافئین بر سلامتی زیاد است. مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند با افزایش کورتیزول، به اثرات منفی بر سلامتی در طولانی مدت تبدیل شود که مهمترین آن استرس مزمن  است. با این حال، مقادیر کم تا متوسط ​​کافئین می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند بهتر تمرکز کنید.

اگر مقدار زیادی کافئین مصرف کنید، ممکن است احساس کنید خلق و خوی شما به طور ناگهانی بسیار بانشاط شده و سپس به شدت احساس افسردگی کنید.پس تاثیر کافئین بر سلامتی به صورت غیر مستقیم است و مصرف بسیار بیش از حد قهوه با کافیئن بالا می تواند خطر ناک باشد.

این احساس باعث می شود که اشتهای بیشتری برای مصرف کافئین داشته باشید تا دوباره به همان نشاط قبلی برسید. اما مصرف بیشتر این ماده باعث می شود نتوانید به خوبی بخوابید که عواقب بیشتری برای سلامتی شما دارد و موجب می شود احساس استرس شما بیشتر شود.

تاثیر کافئین بر سلام مفید است یا مضر؟

کافئین دارای پیامدهای مثبت و منفی متفاوتی بر سلامتی شما است با اینحال مصرف قهوه می تواند دوست بدن شما باشد، به شرطی که دوز مصرف آن را کنترل کرده و به توصیه های زیر عمل کنید:

بیش از حد قهوه، مصرف نکنید

به دلیل خطراتی که مصرف بیش از حد کافئین بر سلامتی شما دارد و همچنین خطر ایجاد وابستگی فیزیکی که ممکن است با چهار فنجان قهوه یا بیشتر در روز همراه باشد، عاقلانه است که مصرف کافئین خود را محدود کنید.

علائم وابستگی فیزیکی به مصرف کافئین می تواند شامل هوس خوردن قهوه، سردرد، خستگی و درد عضلانی باشد.

از مصرف کافئین بعد از ساعت 2 بعدازظهر پرهیز کنید

از آنجایی که خواب برای عملکرد صحیح بدن مهم است و کافئین می تواند هشت ساعت یا بیشتر در بدن شما باقی بماند، مصرف کافئین خود را به ساعات اولیه روز محدود کنید تا مطمئن شوید که در خواب شما اختلال ایجاد نمی شود.

از مصرف کافئین همراه با ورزش و فعالیت بدنی لذت ببرید

برای تاثیر کافئین بر سلامتی و بهبود سلامتی، کافئین بهتر است قبل از ورزش مصرف شود – به این ترتیب قدرت بدنی شما افزایش می یابد و مدیریت استرس حین ورزش می تواند شما را سالم نگه دارد تا در طول روز کمتر احساس استرس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *