قهوه

آیا کافئین سردرد را از بین می برد یا باعث ایجاد سردرد می شود؟

آیا کافئین سردرد را از بین می برد یا باعث ایجاد سردرد می شود؟

یکی از سوالات بسیار رایج دوستداران قهوه این است که آیا کافئین می تواند سردرد را از بین ببرد یا موجب تحریک آن می شود؟ پاسخ جالبی که محققان به آن دست یافتند این است که در واقع مصرف کافئین می تواند هر دو نتیجه را داشته باشد.

چه زمانی کافئین می تواند سردرد را از بین ببرد؟

زمانی که سردرد شدیدی دارید، رگ‌های خونی متورم و سفت می‌شوند یا تغییرات دیگری را پشت سر می‌گذارند که باعث افزایش جریان خون در اطراف مغز می‌شود. این فشار جریان خون اعصاب اطراف را تحریک می کند تا پیام درد را به مغز ارسال کنند و همین پیام ها باعث ایجاد سردرد می شود.

کافئین دارای خواص منقبض کننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی برای محدود کردن جریان خون باریک می شوند و در نتیجه درد، کاهش می یابد. همچنین، هنگامی که کافئین همراه با داروهای مسکن مانند آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف شود، جذب و قدرت دارو را افزایش می‌دهد تا تسکین سریع‌تری داشته باشند.

چه زمانی کافئین می تواند باعث سردرد شود؟

چه زمانی کافئین می تواند باعث سردرد شود؟

چه زمانی کافئین می تواند باعث سردرد شود؟

وقتی کافئین به طور منظم مصرف شود، بدن به اثرات آن وابسته می شود و از آنجایی که کافئین رگ های خونی اطراف مغز را باریک می کند، با قطع مصرف، رگ های خونی بزرگ می شوند. در اثر این پدیده، جریان خون در اطراف مغز افزایش یافته و فشار زیادی بر اعصاب اطراف مغز وارد می شود. این تاثیر که به عنوان سردرد بعد از ترک کافئین شناخته می شود، می تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد زیرا مدتی طول می کشد تا بدن شما بتواند خود را با کمبود کافئین سازگار کند.

چطور باید تاثیر کافئین را بر سردرد کنترل کنیم؟

به میزان مصرف کافئین و تأثیر آن بر روی بدن تان توجه کنید. زمان بروز سردرد و عواملی که به نظر می رسد به این سردرد کمک می کند یا مانع آن می شود را بررسی کنید. اگر سردردهای مکرر دارید، به آرامی مصرف کافئین خود را کاهش دهید و در حد اعتدال قهوه مصرف کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *