اخبار و مقالات

همه آنچه که میخواهید در مورد مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

 

در کشورهایی که قهوه یک صادرات عمده است این دانه‌های خوش عطر و بو اغلب نقش مهمی در توسعه همه‌جانبه (به خصوص توسعه اقتصادی) به عنوان یک کشور دارد و کاستاریکا نیز از این قاعده مستثنا نیست. ما قصد داریم در مجله قهوه ست در مورد آنچه که قهوه کاستاریکا را از دیدگاه کارشناسان تبدیل به یک نوشیدنی قهوه منحصر به فرد می‌کند، بحث کنیم. علاوه بر این در این مبحث برخی از نظرات و پیشنهادات مربوط به چگونگی لذت بردن از قهوه کارستاریکا را ارائه می‌دهیم، به برخی لحظات تاریخی اشاره خواهیم کرد که به شکل دادن فرهنگ قهوه در کاستاریکا کمک کرده است و البته بحث در مورد تأثیرات منفی خاصی که صنعت قهوه بر محیط زیست کارستاریکا داشته و مراحلی که برای کاهش خسارت‌ها برداشته شده است. همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

چه چیزی قهوه کاستاریکا را بی‌نظیر می‌کند

 

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

ما مانند همه عاشقان قهوه، قهوه را از سراسر جهان در مورد مشخصات انواع دانه قهوه کاستاریکا کاوش کرده‌ایم. فنجان خود را ثابت نگه دارید زیرا حالا زمان آن رسیده است که یک فنجان قهوه کاستاریکا بنوشید. برای دانستن مشخصات انواع دانه قهوه کاستاریکا ادامه مطلب را بخوانید.

 

شرایط پرورش دانه قهوه کاستاریکا

 

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

شرایط خاک و آب و هوا در کاستاریکا برای مزارع قهوه کاملاً مناسب است و دولت با تشویق مردم به پرورش قهوه به روش‌های مختلف از جمله دادن بذر گیاه و معافیت مالیاتی از این شرایط نهایت استفاده را کرده است. در واقع این راهی بود که کشاورزان از فقر نجات پیدا کنند.

 

خاک‌های آتشفشانی غنی و حاصلخیز هستند. کوه‌های سرد و سایه مناسب، کاستاریکا را به مکانی ایده آل برای کشت قهوه تبدیل کرده است. هنگامی که کشاورزان قهوه اولیه کاستاریکا اولین بذرهای قهوه را در مزارع خود کاشتند، احتمالاً نمی‌دانستند که این امر به رشد و توسعه این کشور مستعمره کوچک سابق اسپانیا منجر خواهد شد.

 

بسته به اینکه در کدام یک از 8 منطقه حاصلخیز کارستاریکا هستید می‌تواند از 600 متر تا چیزی بیش از دو برابر از این مساحت هر کشاورز قهوه بکارد. یکی از ویژگی‌های اصلی مناطق کشت قهوه در کاستاریکا این است که بسته به اینکه کدام منطقه باشد، تنوع و واریته خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید وجود دارد.

 

تصورات در مورد مشخصات طعم دانه قهوه کاستاریکا

 

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

در گذشته قهوه کاستاریکا این شهرت را داشت که کمی بیش از حد از طرف ملایم، خسته کننده و حتی با طعمی ساده است. این به مشخصات تحت عنوان «کلاسیک» توصیف شده است، که اتفاقا چیز بدی نیست، اما برای افرادی که به دنبال یک قهوه دمی بسیار بی‌نظیر و پر طعم هستند، ممکن است انتخاب اول نباشد.

 

البته این شهرت متعلق به گذشته‌ی مشخصات دانه قهوه کاستاریکا است. در سال‌های اخیر بسیاری از کشاورزان طعم‌های اصلی و اورجینال را که ممکن است در طول تاریخ در کاستاریکا یافت شده باشند بسیار بسط داده‌اند.

 

فرایند فرآوری دانه قهوه کاستاریکا به چه صورت است؟

 

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

در برداشت‌های فصلی، کارگران سبد خرید دانه‌های قهوه تازه را که در کارخانه های فرآوری و پردازش می‌شود، پر می‌کنند. دانه‌های قهوه در آب شسته می‌شوند، که باعث خارج شدن تفاله دانه قهوه می‌شود. یک روش پردازش خشک نیز وجود دارد که میوه قهوه برای مدت بیشتری روی آن باقی بماند. این به پیشرفت طعم‌های مختلف کمک می‌کند. در مجموع  قهوه‌هایی که به صورت مرطوب فرآوری شده‌اند دارای خواص طعمی بسیار واضح هستند؛ در حالی‌که قهوه‌های فرآوری‌شده به روش خشک، بیشتر طعم‌های عسلی ملایم و شیرین دارند.

در این روش دانه قهوه در آفتاب خشک  و سپس مرتب می شوند. سپس دانه‌های قهوه داخل کیسه‌ها بسته‌بندی می‌شود و می‌توان آن را صادر کرد یا به صورت محلی در همان‌جا رُست کرد و بو داد.

 

تاکید بر روی کیفیت

 

در یک طرح کلی و جامع، کاستاریکا از نظر قهوه صاحب پربازده ترین مزارع کشاورزی قهوه است، اما این زمین‌ها بخش بسیار کمی از بازده کلی قهوه جهان هستند. آنها برای بهینه‌سازی بیشتر عملکرد مزارع خود تأکید بر تولید دانه‌های قهوه با کیفیت بالا دارند که می‌توانند قیمت بالاتری داشته باشند. وقتی فضای محدودی دارید، باید از آن استفاده کنید.

 

در کاستاریکا حدود 80،000 کارخانه قهوه وجود دارد که قادر به تولید بیش از 50،000 اونس لوبیای قهوه در هر هکتار هستند. در مقایسه با سایر مناطق در سراسر جهان، این تعداد چشمگیر است.

 

اگر به دنبال چیزی غیر از دانه قهوه عربیکا هستید، باید خیلی دنبالش بگردید چون طبق قانون کشت دانه قهوه روبوستا در کاستاریا ممنوع است. دانه قهوه عربیکا همیشه پرفروش‌تر است اما کشت و پرورش آن کمی سخت‌تر است. دانه قهوه روبوستا فرایند رشد آسان‌تری دارد اما مسئله اینجاست که ارزان‌تر هم هست. ممنوعیت کشت دانه قهوه روبوستا در سال 1988 اتفاق افتاد، و این لزوماً برای همه کشاورزان، که مجبور به پذیرش ریسک و در عوض پاداش بالاتر از کشت دانه قهوه عربیکا هستند مسئله حیاتی و مهمی نیست.

 

یک تاریخچه کوتاه از روند تحولات دانه قهوه کاستاریکا

 

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

قصه‌ی دانه قهوه کاستاریکا قرن‌ها قدمت داشته و امروز نیز ادامه دارد. در این میان، اطلاعات و ظرافت‌های زیادی برای کشف این دانه قهوه مشهور وجود دارد. آنچه در ادامه می‌آید، نگاهی کوتاه به تاریخ جالب و پیچیده قهوه در کاستاریکا است، اما اگر این موضوعی است که مورد علاقه شماست، ما اکیداً توصیه می‌کنیم که بیشتر در این زمینه بخوانید و مطالعه کنید.

 

1779

 

در این سال تولید قهوه در کاستاریکا در Meseta Central با دانه قهوه عربیکا که از طریق اتیوپی آورده شده بود، آغاز شد.

1798

 

اگر می‌خواستید دانه‌های قهوه را برای صادرات پرورش دهید، این فرصت را داشتید که برای شروع مقداری از زمین‌های خود را تبدیل به مزرعه قهوه کنید. به گزارش بی بی سی تا سال 1808 که قهوه از طریق کوبا به منطقه معرفی نشده بود، اطلاعات متناقضی در مورد تاریخ دقیقاً شروع تولید قهوه در کاستاریکا وجود ندارد.

 

1820

 

کاستاریکا صادرات دانه‌های قهوه خود به پاناما را آغاز کرد، گامی بزرگ در رشد مداوم صادرات قهوه کاستاریکا.

 

1829

 

قهوه در این زمان صادرات عمده‌ای بود. اعتقاد بر این است که در این زمان پول حاصل از صادرات قهوه بیش از دخانیات، کاکائو و شکر بود.

 

1832

 

کاستاریکا صادرات دانه‌های قهوه خود را به شیلی آغاز کرد که شیلی برای فروش به انگلیسی مجدداً آن را بازیابی و اصلاح و دوباره آن را توزیع می‌کرد. انگلیسی‌ها این قهوه را دوست داشتند، اما داشتن شیلی به عنوان واسطه به این معنی بود که هیچ کس بهترین قیمت‌های ممکن را نمی‌گرفت. این رابطه سال‌ها ادامه داشت تا اینکه یک اتفاق شرایط را عوض کرد، حرکتی که تأثیر بسزایی در ادامه مسیر این داستان داشت .

 

1843

 

یک کاپیتان کشتی انگلیسی به نام ویلیام لو لاچور لیون می‌خواست به طور مستقیم با کاستاریکا همکاری کند، بنابراین او با حمل اولیه چند صد پوند قهوه در کیسه‌های غول پیکر کار را شروع کرد. اوضاع خوب پیش رفت و در نهایت شیلی از نقش خود به عنوان واسطه کنار رفت. انگلیسی‌ها به دنبال این بودند که روابط تجاری خود را با کاستاریکا افزایش دهند، تا زمانی که کاستاریکا سرانجام به بزرگترین صادرکنندگان این دانه قهوه تبدیل شدند.

1890

 

در دنیای غرب اکثر مردم یک فنجان می‌نوشند تا برای روز کاری آماده شوند. اما در کاستاریکا قهوه به معنای واقعی کلمه به رونق اقتصاد آنها دامن زده است.. پول حاصل از تولید قهوه باعث شده است تا جوانان زیادی در دانشگاه‌های سراسر آن تحصیل کنند و دانش خود را در زمینه پزشکی، تجارت و سایر موارد کسب کنند.

در اواخر قرن نوزده میلادی، تجارت قهوه مستقیماً به کاستاریکا این امکان را داد که اولین سیستم ریلی خود را برای قطارها بسازد. همانطور که از نام این سازه پیداست،

Ferrocarril al Atlántico، برای حمل لوبیای قهوه به اقیانوس اطلس ساخته شده بود بنابراین آن‌ها می‌توانستند راه صادات خود را به اروپا هموار کنند. این امر بیشتر باعث افزایش پتانسیل کاستاریکا برای صادرات دانه قهوه، به همراه بسیاری از اقلام صادراتی دیگر شد که رونق اقتصادی برای‌شان به همراه داشت.

 

 

1897

 

یکی دیگر از لحظات مهم بعد از احداث راه‌آهن در سال 1897 از راه رسید و آن زمانی بود که تئاتر ملی ساخته شد. مردم گرد هم آمدند تا پرده‌برداری کنند و افتخاری بزرگ برای مستعمره‌ای کوچک که حالا کم کم راه رشد و شکوفایی آن باز شده بود را به دست بیاورند.

 

1933

 

در این سال آنچه اکنون به عنوان انستیتو قهوه کاستاریکا شناخته می‌شود تأسیس شد و در طول سال‌ها چندین بار نام خود را تغییر داد. هدف از تاسیس این انستیتو کمک به محافظت از کشاورزان کاستاریکا در برابر شرایط بازار است که می‌تواند مانند بحران مالی سال 1930 شغل آنها را با خطر روبرو کند.

 

1973

 

پس از ده‌ها سال رشد، مقدار قهوه‌ تولیدی کاستاریکا نسبت به سال 1955 دو برابر شده است. این رشد قابل توجهی برای منطقه‌ای است که از زمان آغاز این صنعت تا به حال شاهد آن بوده‌ایم.

 

مناطق رشد دانه قهوه کاستاریکا

 

همه آنچه که می‌خواهید در مورد خصوصیات و مشخصات دانه قهوه کاستاریکا بدانید

 

8 منطقه بزرگ در حال رشد برای قهوه در کاستاریکا وجود دارد بیایید یک سفر سریع به هر یک از آنها داشته باشیم:

 

West Valley: فصول خشک و مرطوب در این منطقه با یکدیگر متفاوت است. پروفیل‌های طعم دهنده  به عنوان هلو، عسل و خیلی جزیی وانیل توصیف شده است. آب و هوا در هر نقطه از سال خیلی شدید نیست.

 

اوروسی: قهوه این منطقه دارای مشخصات متعادل‌تری است، مانند آنچه در مورد گذشته مشخصات دانه قهوه کاستاریکا گفتیم مانند این است که بعضی از افراد انتقاد می‌کنند که قهوه C.R بسیار متعادل یا ساده است، اما برخی از مردم آن را دوست دارند، این یک امر سلیقه‌ای است. آب و هوای این منطقه بیشتر مرطوب است.

 

:Guanacaste این منطقه به دلیل زمین وسیع کوهستانی خود مورد توجه قرار گرفته است. این ویژگی زمین سبب می‌شود که دانه‌های قهوه ملایم و ساده تولید شود. این عطر و طعم به عنوان نت‌های شور، با خاصیت اسیدی و تلخی توصیف شده است.

 

:Tarrazú این منطقه عنوان مناسب‌ترین منطقه برای کشت و رشد قهوه در کاستاریکا شناخته می‌شود. قهوه ست نیز  قهوه کاستاریکای خود را  از اینجا تامین می‌کند. برخی از طعم‌های دانه قهوه این منطقه شامل میوه‌های خشک، وانیل ، پرتقال و شکلات است.

 

Brunca : آب و هوا در این منطقه گرمسیری و مرطوب است. پروفایل‌های طعمی که در برانکا پیدا خواهید کرد حاوی نُت مرکبات است.

 

:Turrialba  آتشفشان فعال در اینجا خاک‌هایی بسیار حاصلخیز تولید می‌کند که سبب می‌شود دانه قهوه با طعم و بو نسبتاً ملایم رشد کنند و دارای اسیدیته بسیار کمی هستند. «ظریف» توصیف خوبی برای نُت دانه قهوه این منطقه است.

 

Tres Ríos : خاک اینجا نیز به دلیل آتشفشانی بودن بسیار حاصلخیز است و باز هم دانه‌های قهوه سبک، متعادل و ملایم قهوه را ارائه می‌دهد.

 

Central Valley: دانه‌های قهوه این منطقه برای رشد از خشکی و بارندگی‌های گاه و بی‌گاه منطقه کمک می‌گیرند. دانه‌های قهوه این منطقه به عنوان دانه قهوه متعادل توصیف شده‌اند و مشخصات طعم هم متمایل به شکلات با طعم‌های میوه‌ای بی‌نظیر است.

 

نگرانی‌های محیط زیستی

 

نحوه پردازش دانه قهوه منجر به آلوده شدن مقدار زیادی آب از طریق محصولات فرعی دانه قهوه می‌شود. آب، پر از خمیر و تفاله دانه قهوه، غالباً درون رودخانه‌ها ریخته می‌شد که اکسیژن را از آب خارج می کرد و در نهایت باعث مرگ آبزیان می‌شد. در اواسط دهه 90، قوانینی به منظور کاهش این عمل تصویب شد که این امر تأثیر مثبت چشمگیری داشت.

جنگل‌زدایی یکی دیگر از نگرانی‌های بزرگ کشت قهوه در کاستاریکا است، زیرا بسیاری از جنگل‌ها به منظور کشت قهوه و سایر محصولات زراعی قطع شده‌اند.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *