آموزش

جستی در فرهنگ محلی قهوه برزیل: یک فنجان قهوه کافه زینو

قهوه-کافه-زینو-برزیل

 

وقتی که در برزیل یک فنجان قهوه به شما پیشنهاد می‌شود، انتظار یک فنجان کافه ‌زینو -Cafézinho- را داشته باشید. این فنجان قهوه از فنجان اسپرسو بزرگتر است اما مزه آن با اسپرسو یکی نیست زیرا تحت فشار دم‌آوری و عصاره گیری نمی‌شود. یک لحظه تصور کنید در منطقه‌ای هستید که به هر نقطه آن که می روید، به شما قهوه پیشنهاد می‌شود. در این صورت این یک امر عادی است که در هر مکانی قهوه میل کنید، چه در کافی شاپ و چه در محل کار. اگر این منطقه و این رسم به نظر شما ایده‌آل است وقت آن است که یک بلیت سفر به مقصد برزیل رزرو کنید. برزیل کشوری زیبا با یک عالمه قهوه عالی و درجه یک است. برزیل بزرگترین کشور تولید کننده قهوه در جهان است. مدتهاست که در این زمینه در اوج است و ما شاهد تغییری در این زمینه نیستیم. مقدار زیادی از این قهوه به کشورهای دیگر صادر می‌‌شود. در عین حال، این مقدار تولید قهوه به فرهنگ مستحکم قهوه در برزیل هم کمک می‌کند. در مورد قهوه کافه زینو برزیل و طرز تهیه آن این مقاله را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

از قهوه برزیلی لذت ببرید

 

قهوه-کافه-زینو-برزیل

 

هر وقت که در برزیل به شما قهوه پیشنهاد می‌شود، انتظار یک کافه ‌زینو را باید داشت. کافه زینو کلمه پرتغالی است که به معنی “اندکی قهوه” است، اما پیشنهاد آن به گردشگران در برزیل گوشه‌ای از فرهنگ مهمان‌نوازی برزیل است. زمان و مکان خاصی برای نوشیدن یک کافه زینو در برزیل وجود ندارد و در زمان و مکان‌های مختلف می‌توانید از آن لذت ببرید.

 

کافه زینو معمولاً از اسپرسو بزرگ‌تر است، اما مزه آن با اسپرسو یکی نیست زیرا تحت فشار دم آوری نمی‌شود. با توجه به نسبت آب به قهوه این فنحان یک قهوه غلیظ است که ممکن است بسیار متفاوت از هر چیزی باشد که قبلاً امتحان کرده‌اید. مقدار شیرینی زیاد آن هم طبیعی است چون کسانی که به نوشیدن این نوع قهوه عادت دارند دوست ندارند آن را بدون شیرینی شکر بنوشند.

 

چطور قهوه کافه زینو برزیلی درست کنیم

 

قهوه-کافه-زینو-برزیل

 

قبل از درست کردن یک فنجان کافه زینو چند نکته را باید در نظر داشته باشید. برای هر 3/4 فنجان آبی که استفاده می‌کنید، یک قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده (با آسیاب ریز) لازم است. اگر مثلا می‌خواهید دو فنجان کافه زینو درست کنید این مقادیر را فقط دو برابر کنید. شکر را بر اساس اولویت اضافه کنید، اما به خاطر داشته باشید که شکر چه کاری می تواند برای متعادل‌سازی عطر و طعم شدیدتر انجام دهد. برای درست کردن یک فنجان قهوه کافه زینو ابتدا پودر قهوه و شکر را در فرنچ پرس بریزید. سپس مقداری از آب داغ را به آن اضافه کنید و حدود 30 ثانیه صبر کنید تا گاز قهوه خارج شود. حالا باقی مانده آب داغ را هم به آن اضافه کنید. 5 دقیقه صبر کنید تا قهوه در فرنچ پرس عصاره گیری شود. در پایان شیر فوم گیری شده با نازل بخار دستگاه اسپرسو و یا شیر کف‌دار شده به وسیله  فرنچ پرس را به آن اضافه و میل کنید. کافه زینو اصلی برزیلیا ر با استفاده از وسیله‌ای به همین نام (cafézinho) درست می‌کنند.

 

روش دیگر تهیه قهوه کافه زینو برزیل

 

قهوه-کافه-زینو-برزیل

 

آب را با شکر در شیرجوش معمولی بجوشانید. به محض جوش آمدن آب و حل شدن شکر، حرارت را کم کنید. قهوه ریز آسیاب شده را به شیرجوش اضافه کنید. ترکیب را هم بزنید، سپس بلافاصله شیرجوش از روی حرارت بردارید.

ترکیب فوق را از فیلتر رد کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید قهوه به طور کامل فیلتر شده و درون فنجان ریخته می‌شود. علاوه بر این آهسته ریختن آن نیز منجر به داشتن قهوه‌ای با طعم بهتر می‌شود.

مطمئناً انواع کافه زینو در بزریل درست می‌شود. هنگام مسافرت، از دیدن اینکه مردم محلی کافه زینو را چطور درست می‌کنند هیجان‌زده شوید و البته بدون اجازه عکس نگیرید! فقط تماشا کنید و سپس از قهوه خارق‌العاده‌ای که به شما تعارف می‌شود لذت ببرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *