اخبار و مقالات

چطور با فرنچ پرس قهوه دمی بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشیم؛ ترفندها و نکات طلایی

چطور با فرنچ پرس قهوه دمی بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشیم؛ ترفندها و نکات طلایی

 

شما هم قهوه دمی یا همان قهوه فرانسه را با فرنچ پرس درست می‌کنید؟ فرنچ پرس یا به فرانسوی cafetière یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های عصاره‌گیری قهوه است. یک دستگاه مقرون به صرفه که استفاده از آن آسان« و با زندگی مدرن امروزی کاملا سازگار است. فرنچ پرس یک دستگاه ساده برای لذت بردن از طعم قهوه تخصصی در خانه است. اگر از دستگاه فرنچ پرس برای تهیه قهوه روزانه خود استفاده می‌کنید ممکن است بخواهید بدانید که آیا راهی برای بهبود طعم قهوه فرانسه یا همان قهوه عصاره‌گیری شده با فرنچ پرس وجود دارد یا اینکه می‌توانید از فرنچ پرس برای درست کردن سایر انواع نوشیدنی قهوه استفاده کنید یا نه؟ شاید هم دوست دارید بدانید فرنچ پرس شما به جز عصاره‌گیری قهوه قادر به انجام چه کارهای دیگری است. در این مقاله از سایت perfect daily grind در مجله قهوه ست به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید تکنیک‌های اصلاحی برای تهیه قهوه‌ای با کیفیت بالاتر و همچنین درست کردن نوشیدنی‌های جدید قهوه با فرنچ پرس را امتحان کنید.

 

چرا عصاره‌گیری قهوه دمی با فرنچ پرس؟

 

چطور با فرنچ پرس قهوه بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشیم؛ ترفندها و نکات طلایی

 

یک روش دم‌آوری برای طرز تهیه قهوه دمی استفاده از فرنچ پرس است، به این معنی که قهوه در حالی که در آب غوطه‌ور است عصاره‌گیری می‌شود. پس این روش به شما اجازه می‌دهد برای مدت زمان مشخصی برای دم کردن، فیلتر فرنچ پرس به پایین فرو رود تا تفااله دانه‌های آسیاب شده را از قهوه دم کرده جدا کنید.

 

از آنجا که فیلتر فرنچ پرس متخلخل تر از، به عنوان مثال، فیلتر کاغذی است که با روش ریختن آب روی دانه‌های قهوه آسیاب شده از آن استفاده می‌شود، به بیشتر روغن‌های موجود در دانه قهوه اجازه می‌دهد از آن عبور کنند. با این حال، این مسئله همچنین باعث می شود ذره‌های کوچکی از قهوه  در ته فنجان شما وجود داشته باشد.

 

«Amael Candanedo» صاحب کافی شاپ تخصصی «Siete Granos» در پاناما است. او توصیه می‌کند که برای درست کردن قهوه در خانه از فرنچ پرس استفاده کنید. دلیل او برای این کار چیست؟ «این کار به شما امکان می‌دهد تغییرات کمی را در متغیرها ایجاد کنید، ارزان است  و در اندازه‌های مختلف در بازار موجود و در دسترس است. و بالاخره اینکه، برای درست کردن قهوه به این روش به اسباب و وسیله زیادی نیاز ندارید. استفاده از آن بسیار آسان است و می‌توانید تعداد زیادی فنجان قهوه به طور همزمان تهیه کنید.»

 

اگر حتی دقیق هم نباشید، فرنچ پرس نیز در صورت مقایسه با سایر روش‌های دم، می‌توانند بسیار سخاوتمندتر باشد. «فابیولا سولانو»، باریستای کاستاریکایی در این زمینه می‌گوید: «در برخی از روش‌های دم‌آوری و عصاره‌گیری قهوه، باید مراقب نحوه ریختن آب باشید و این کار را خیلی سریع انجام ندهید. با فرنچ پرس چنین خطری وجود ندارد و از این خطر مبراست. در واقع برای کسی که می‌خواهد برای اولین بار قهوه تخصصی را امتحان کند، این روش بسیار خوبی برای شروع است.»

با یک دستور طرز تهیه استاندارد قهوه  شروع کنید

 

چطور با فرنچ پرس قهوه بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشیم؛ ترفندها و نکات طلایی

 

هنگام آزمایش با هر روش دم کردن، باید از یک دستورالعمل استاندارد استفاده کنید تا مطمئن شوید که می توانید آزمایش را تکرار کنید و به هرگونه تغییر توجه کنید.

 

در اینجا یک دستور العمل استاندارد طرز تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس داریم که توسط انجمن تخصصی قهوه توضیح داده شده است. مانند اکثر روش‌های دم‌آوری قهوه می‌خواهید مطمئن شوید که آب، دانه‌های قهوه، یک آسیاب قهوه، کتری، ترازو، تایمر، قاشق و یک لیوان سرو و همچنین خود فرنچ پرس را در اختیار دارید.

 

این دستورالعمل برای تهیه سه لیوان قهوه دمی است و نیاز به موارد زیر دارد:

 

قهوه 36 گرم، با آسیاب متوسط تا درشت

660 میلی لیتر آب که تا دمای 93.5 درجه سانتی گراد گرم شده

آب اضافی گرم شده تا 93.5 درجه سانتیگراد برای گرم کردن فرنچ پرس

برای هر فرد اضافی، 12 گرم قهوه بیشتر و 220 میلی لیتر آب دیگر اضافه کنید، اما مطمئن شوید که دستگاه فرنچ پرس شما به اندازه کافی بزرگ است.

 

با گرم کردن دستگاه فرنچ پرس با آب گرم شده اضافی شروع کنید. سپس این آب را دور بریزید و قهوه را به فرنچ پرس اضافه کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید دقیقاً قبل از دم کردن قهوه آن را آسیاب کنید. تایمر خود را روشن کنید و 540 میلی‌لیتر آب گرم در محفظه فرنچ پرس بریزید تا قهوه کاملاً اشباع شود. درب فرنچ پرس را بگذارید اما پیستون را به سمت پایین فشار ندهید.

بعد از دو دقیقه درب فرنچ پرس را بردارید و قهوه را به آرامی هم بزنید. 120 میلی‌لیتر آب باقی مانده را اضافه کنید، سپس روغن و ذرات قهوه آسیاب شده که روی سطح شناور است را خالی کنید. درب را ببندید، چهار دقیقه صبر کنید و سپس پیستون را به آرامی فشار دهید. 1 دقیقه صبر کنید، سپس قهوه خود را در ماگ بریزید و سرو کنید.

 

تغییر دادن برخی متغیرها و تجربه‌های جدید با فرنچ پرس

 

تغییر دادن برخی متغیرها و تجربه‌های جدید با فرنچ پرس

 

از آنجایی که استفاده از فرنچ پرس ساده است، این یک نقطه شروع عالی برای کسانی است که می‌خواهند درست کردن قهوه دمی را در خانه امتحان کنند.

 

«جیانکارلو افیو» صاحب Mentiritas Blancas، یک کافی شاپ تخصصی در پاناما است. او در این باره می‌گوید که سادگی کار با فرنچ پرس درک و فهم عواملی را که هنگام دم کشیدن قهوه وارد بدن می‌شوند، برای کسانی که در منزل قهوه دمی درست می‌کنند آسان می‌کند. او می‌گوید: «چند چیز وجود دارد که می‌توانید دستکاری کنید و بر عصاره‌گیری شما تأثیر چشمگیری می‌گذارد و این می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر کار کنید.»

 

عوامل زیادی می‌توانند در نتایج شما تأثیر بگذارند از جمله اندازه آسیاب قهوه، دمای آب، انتخاب فیلتر، کیفیت آب و نسبت قهوه به آب. بازی با یک یا چند مورد از این عناصر باعث تغییر طعم قهوه می‌شود. به عنوان مثال، اگر قهوه خیلی تلخ شده ممکن است بیش از حد عصاره‌گیری شده باشد پس سعی کنید از آسیاب درشت استفاده کنید. برعکس، اگر آبکی یا ترش باشد، ممکن است کمتر عصاره‌گیری شده باشد، و یک آسیاب ریزتر ممکن است طعم کامل‌تری داشته باشد.

 

جیانکارلو در این باره بیشتر توضیح می‌دهد: «وقتی یکی از این عوامل را تغییر دهید، تغییرات جالبی را در فنجان قهوه خواهید دید. این‌ها عواملی هستند که با همه روش‌های عصاره‌گیری وارد عمل می‌شوند اما با فرنچ پرس این رویه بسیار آسان‌تر است.

 

«این بدان دلیل است که فرنچ پرس‌ها به دلیل نحوه ساخت دستگاه، دارای ظرفیت حجمی مشخصی هستند. بنابراین می‌توان مقدار آب را محدود کرد و این امر تهیه قهوه دمی فرانسه را برای شما آسان می‌کند.»

 

بهبود طعم و کیفیت فنجان قهوه دمی شما با فرنچ پرس

 

چطور با فرنچ پرس قهوه بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشیم؛ ترفندها و نکات طلایی

 

یکی از بزرگترین موضوعات در مورد فرنچ پرس این است که اغلب رسوبات را در ته یک فنجان برجای می‌گذارد. ساده‌ترین راه برای بهبود قهوه دم کرده در فرنچ پرس حذف یا کاهش این رسوبات و تفاله‌ها است.

 

بیشتر اوقات، این مسئله به کیفیت فیلتر شما مربوط می‌شود. تغییر فیلتر شبکه‌ای و سوراخ‌دار که به طور معمول با فرنچ پرس ارائه می‌شود یکی از گزینه‌هاست، اما شما همچنین می‌توانید پارچه یا فیلتر کاغذ اضافی را قبل از دم کردن به مخزن فرنچ پرس اضافه کنید. در این صورت می‌توانید قهوه را از طریق فیلتر کاغذی یا پارچه‌ای پس از دم کشیدن رد و فیلتر کنید.

 

علاوه بر این، شما می‌توانید قشری از رسوبات و روغن را که در بالای مخزن فرنچ پرس درست قبل از غوطه‌وری ایجاد می‌شود کم و یا «خرد» کنید. این کار رسوبات بیشتری را به پایین فنجان وارد می‌کند، به این معنی که از فیلتر فرار نمی‌کنند. بعضی از افراد حتی توصیه می‌کنند که یک بار در حالی که قهوه در حال دم کشیدن است، این قشر تشکیل شده را درست قبل از غوطه‌ور شدن قهوه دور بریزید.

 

ترفندهای استفاده از فرنچ پرس برای درست کردن انواع مختلف نوشیدنی قهوه

 

ترفندهای استفاده از فرنچ پرس برای درست کردن انواع مختلف نوشیدنی قهوه

 

فرنچ پرس از آنچه بیشتر مردم انتظار دارند بسیار متنوع‌تر است. با کمی دستکاری حتی می‌توان از آن برای درست کردن تنوع گسترده‌ای از نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

 

به عنوان مثال، اگر دستگاه اسپرسو ندارید می‌توانید از فرنچ پرس  برای درست کردن یک قهوه غلیظ‌تر برای استفاده در کاپوچینو یا هر نوشیدنی قهوه دیگری تهیه کنید. فقط کافی است از آب کمتر و قهوه بیشتر استفاده کنید تا یک قهوه دمی غلیظ‌تر ایجاد شود. خب البته این به هیچ وجه یک شات اسپرسو واقعی نیست، اما می تواند یک جایگزین مناسب برای دستگاه اسپرسو خانگی باشد.

 

همچنین می‌توانید از فرنچ پرس خود برای درست کردن شیر بخار شده و کف برای نوشیدنی‌های قهوه استفاده کنید و حتی این دو را جدا کنید. این بدان معنی است که می‌توانید کاپوچینو و لاته کافی شاپ را در خانه خودتان درست کنید.

 

حتی می‌توانید از فرنچ پرس خود برای تهیه قهوه سرد دم استفاده کنید. این کار را با استفاده از درجه حرارت محیط و آب فیلتر شده و انتخاب قهوه آسیاب شده شروع کنید و قبل از غوطه وری بگذارید بین 16 تا 24 ساعت استراحت کند. از نسبت قهوه به آب به صورت  1 به  4 و 1 به 5 استفاده کنید.

 

جیانکارلو همچنین می‌گوید که گاهی اوقات قبل از درست کردن قهوه دمی با فرنچ پرس مقداری میوه خشک در آب هم دمای اتاق می‌گذارد. مثلا یک لیتر آب با مقداری میوه خرد شده برای یک یا دو نفر. 2 ساعت به این ترکیب زمان می‌دهد و سپس آب آن را از صافی رد کرده و از آن آب برای درست کردن قهوه دمی با فرنچ پرس استفاده می‌کند.

 

فرنچ پرس ممکن است یک دستگاه ساده برای تولید قهوه دمی باشد، اما این بدان معنی نیست که مجبور است نتایج ساده‌ای به بار آورد. دستور العمل خود را بیاورید و سپس با برخی از نکات بالا آزمایش کنید تا ببینید آیا می توانید اصلاحات و تغییراتی در قهوه دمی خود با فرنچ پرس ایجاد کنید یا خیر.

 

همچنین مقاله طرز تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس و نکات طلایی و ترفندهای کامل آن را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *