اخبار و مقالات

تحمل کافئین؛ علل، پیشگیری و بازنشانی

تحمل-کافئین-علل-پیشگیری-و-بازنشانی

تحمل کافئین یک اصطلاح رایج است که به استفاده از کافئین مرتبط است و تا حد زیاد نحوه واکنش فرد به دوز کافئین را تعیین می‌کند. تحمل کافئین با حساسیت به کافئین متفاوت است. تحمل با گذشت زمان حاصل می‌شود، در حالی که حساسیت به کافئین به استعداد ژنتیکی فرد برای پردازش مولکول کافئین اشاره دارد. در مورد تحمل کافئین و علل و پیشگیری و بازنشانی در مجله قهوه ست بخوانید.

 

تحمل کافئین

 

تحمل-کافئین-علل-پیشگیری-و-بازنشانی

 

وقتی فرد برای نخستین بار کافئین مصرف می‌کند یا کسی که مدت طولانی است که کافئین مصرف نکرده میزان تحملش در برابر کافئین صفر است. کافئین یک ماده خارجی برای بدن است زیرا به طور طبیعی توسط بدن تولید نمی‌شود و البته یک ماده مغذی ضروری است.

 

زمانی که تحمل صفر به کافئین اتفاق می‌افتد، کافئین بهترین عملکرد را دارد و اغلب به عنوان اثرات زیر توصیف می‌شود:

 

احساس سرخوشی؛

هوشیاری شدید؛

احساسات مثبت؛

افزایش انگیزه؛

افزایش انرژی.

 

مصرف همان مقدار کافئین در روز بعد منجر به درجه کمتری از این اثرات خواهد شد. با ادامه مصرف معمول دوز یک فرد، این تأثیرات می‌تواند کاهش یابد. به زودی همان مقدار اولیه کافئین فقط یک احساس “طبیعی” را ایجاد می‌کند تا تمام اثراتی که در ابتدا تجربه شده است. این حالت در مجموع به عنوان تحمل دارو شناخته می‌شود. منظور ما از “طبیعی” این است که بدون دوز کافئین روزانه، فرد قبل از دریافت دوز اول کافئین احساس خستگی و خستگی بیش از حد می‌کند. به نظر می‌رسد در این مرحله، کافئین به جای ایجاد اثرات “فوق بشری” که انجام داده است کاربر را به حالت “عادی بودن” می‌رساند.

 

تحمل کافئین با چه سرعتی اتفاق می‌افتد؟

 

تحمل-کافئین-علل-پیشگیری-و-بازنشانی

 

نتایج یک مطالعه در این باره نشان می‌دهد که تحمل کامل کافئین فقط پس از 1 الی 4 روز در میان شرکت کنندگان در مطالعه رخ داده است. آن‌ها این حالت را با توجه به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و میزان اپی نفرین پلاسما اندازه‌گیری کردند. بعد از  1 الی 4 روز این سطح به مقدار اولیه خود بازگشت.

 

نتایج یک مطالعه دیگر در این زمینه نشان داد که تحمل کافئین تا حدودی رخ می‌دهد زیرا مغز به سرعت گیرنده‌های آدنوزین بیشتری ایجاد می‌کند تا آدنوزین‌های مسدود شده توسط مولکول کافئین را جبران کند.

 

شما می‌توانید انتظار داشته باشید که احساسات سرخوشی اولیه به سرعت از بین بروند مگر اینکه  برای جبران افزایش گیرنده‌های آدنوزین و سایر تغییرات فیزیولوژیکی، دوز روزانه هر دو روز افزایش ‌یابد. متأسفانه برای دستیابی به اثرات مطلوب طولی نمی‌کشد که قادر خواهید بود مقادیر خطرناک روزانه کافئین را مصرف کنید.

 

بسیاری از مردم می‌دانند که یک قوری قهوه ممکن است حجم خیلی زیادی از قهوه باشد و تازه فقط هم با آن یک احساس عادی داشته باشیم و به آن بسنده کنیم. با این حال، دیگران همچنان به دنبال سرخوشی زودگذر کافئین با دوزهای دائمی هستند که می‌تواند مخرب یا حتی کشنده باشد.

 

بازنشانی تحمل کافئین

 

خوشبختانه ، تحمل به کافئین قابل تنظیم یا جلوگیری است.

 

تنظیم مجدد و سم‌زدایی

 

افرادی که به طور معمول به کافئین اعتیاد دارند باید سم‌زدایی کافئین را انجام دهند تا کافئین از سیستم بدن آن‌ها دفع شود. این امکان بازگشت به عملکرد غیر طبیعی کافئین را فراهم می‌کند. بسته به مقدار روزانه کافئین مصرفی، این زمان ممکن است 2 هفته تا 2 ماه طول بکشد.

 

مصرف گاه به گاه کافئین

 

تحمل-کافئین-علل-پیشگیری-و-بازنشانی

 

فرد می‌تواند با مصرف کافئین فقط به صورت گاه به گاه، اثرات دلخواه کافئین را هر بار تجربه کند. صرفاً مصرف کافئین در مواقع مورد نیاز، سالم‌ترین روش استفاده از کافئین است. این به این معنی است که فقط یک یا دو بار در هفته و چندین روز بین هر دوز، کافئین مصرف کنید. فقط حتما مراقب باشید که مصرف دیرهنگام کافئین احتمال بیخوابی در طول شب را بالا می‌برد.

 

با بازنشانی یا جلوگیری از تحمل کافئین، دوز کمتری در حدود 100-200 میلی گرم اثراتی را که در بالا توصیف شد بار دیگر به جای مقادیر خطرناک‌تر ایجاد می‌کند.

 

این کار برای برخی افراد به اندازه ترک سیگار دشوار است. کافئین ماهیتی اعتیاد آور دارد و به نظر می‌رسد برخی فقط نمی‌توانند از آن به طور متوسط ​​استفاده کنند، و قانون آنها این است: یا همه یا هیچ.

 

اگر تحمل کافئین را به دست آورده‌اید، زمان تنظیم مجدد آن فرا رسیده است. از زمان به دست آوردن تحمل کافئین با درک توانایی خود در کنترل میزان مصرف، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا کافئین در آینده بخشی از زندگی شما را بازی کند یا خیر.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *