اخبار و مقالات

تاثیر کافئین قهوه بر بهبود عملکرد مغز بعد از بی خوابی و کم خوابی

تاثیر کافئین قهوه بر بهبود عملکرد مغز بعد از بی خوابی و کم خوابی

 

پیش از این در مورد تاثیر خواص کافئین بر بهبود عملکرد مغز و حافظه صحبت کرده‌ایم. اما تحقیقات پزشکی اخیر حاکی از آن است که مصرف قهوه کافئین دار در طول روز به حداقل رساندن نقص توجه و عملکرد مغز ناشی از کم خوابی و بی‌خوابی کمک می‌کند. محققان این مطالعه می‌گویند که این اولین تحقیق در نوع خود است که نتایج آن حاصل تحقیقات واقعی و میدانی از نوشندگان قهوه در طول روزهای کاری است. ادامه این مقاله جالب و امیدوار کننده را در مجله قهوه ست بخوانید.

تاثیر کافئین قهوه بر عملکرد مغز بعد از بی خوابی

 

 

برای انجام این مطالعه، شرکت کنندگان در انستیتوی پزشکی هوافضا در کلن، آلمان، همگی دارای گیرنده ژنتیکی شناخته شده برای پاسخ دادن به کافئین بودند و در طول پنج شب کاری فقط 5 ساعت خوابیدند.

در طول دوره تحقیق به شرکت کنندگان به طور تصادفی دوز روزانه قهوه کافئین دار با 300 میلی گرم کافئین یا قهوه بدون کافئین داده شد. محققان در طول مطالعه از شرکت کنندگان خواسته بودند تا میزان خواب آلودگی خود را ارزیابی کنند در حالی که بر روی سطح هوشیاری، میزان هوشیاری، زمان واکنش، حافظه و سایر عملکردهای شناختی تحت نظر و آزمایش قرار گرفته بودند. شرکت کنندگان در زمان دریافت قهوه کافئین وضعیت بهتری داشتند، اگرچه این مزایا فقط برای سه تا چهار روز در طول مطالعه ادامه داشت.

 

دنیس لانژ، محقق خواب در انستیتوی پزشکی هوافضا و یکی از نویسندگان این مطالعه در این باره می‌گوید: «نتایج تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد قهوه کافئین دار می‌تواند تأثیر کمبود خواب بر کمبود توجه و عملکرد شناختی را در یک بازه زمانی کوتاه مدت کاهش دهد.»  او اضافه می‌کند “این مطالعه از جمله اولین تحقیقاتی است که بررسی می‌کند آیا این اثر می تواند به شرایطی واقعی تبدیل شود که در آن نوشیدنی‌های کافئین دار هر روز توسط افرادی که مشکل مزمن خواب دارند مصرف شود یا خیر. مطالعه ما نشان می‌دهد که مصرف متوسط قهوه می‌تواند برخی از عواقب کاهش خواب را در طی چند روز کاهش دهد، اما این کار در طولانی مدت جایگزین یک خواب خوب نیست.

 

تاثیر کافئین قهوه بر بهبود عملکرد مغز بعد از بی خوابی و کم خوابی

 

لازم به ذکر است که این آخرین مطالعه در سه دهه مطالعات علمی است که دو نکته مشترک دارد: 1) محققان این مطالعه در درجه اول به مصرف قهوه نگاه مثبتی دارند و 2) بودجه آنها توسط موسسه غیرانتفاعی اطلاعات علمی قهوه (ISIC) تأمین شده است.

ISIC ، با نام قهوه و سلامت تبلیغ می‌شود. این موسسه توسط تعداد زیادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی سازنده قهوه، تاسیس شده و پشتیبانی مالی می‌شود. این شرکت‌ها در حال حاضر شامل illycaffè ، Jacobs Douwe Egberts ، Lavazza ، Nestlé ، Paulig و Tchibo است.

 

نام این گروه به عنوان بهترین منبع مالی این مطالعه ذکر شده است، اگر چه خودش می‌گوید این تحقیق را کنترل نمی‌کند و نتایج تحقیق را بدون توجه به نتایج منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *