اخبار و مقالات

قهوه ست بررسی می‌کند؛ کافئین قهوه اسپرسو بیشتر است یا قهوه دمی به روش فرنچ پرس ؟

قهوه ست بررسی می‌کند؛ کافئین قهوه اسپرسو بیشتر است یا قهوه دمی به روش فرنچ پرس ؟

سوالی که شاید در ذهن بسیاری شکل بگیرد؛ آیا با نوشیدن یک فنجان اسپرسو کافئین بیشتری دریافت می‌کنید و یا یک فنجان قهوه دمی؟! بسیاری از قهوه‌خورهای حرفه‌ای تصور می‌کنند که با یک فنجان اسپرسو کافئین بیشتری را به بدن می‌رسانند. این در حالی است که از لحاظ میزان کافئین وقتی دو فنجان با هم مقایسه می‌شوند اعداد چیز دیگری می‌گویند. در مجله قهوه ست به صورت علمی این قضیه را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که کافئین قهوه‌ای که به روش اسپرسو دم شده بیشتر است یا کافئین یک فنجان قهوه دمی که مثلا با فرنچ پرس دم کشیده است.

کافئین قهوه اسپرسو بیشتر است یا قهوه دَمی با فرنچ پرس

 

قهوه ست بررسی می‌کند؛ کافئین قهوه اسپرسو بیشتر است یا قهوه دمی به روش فرنچ پرس ؟

 

یک فنجان قهوه اسپرسو با حجم ۲ اونس حاوی حدودا ۸۰ میلی گرم کافئین است ولی فنجان قهوه دمی به حجم ۱۲ اونس حاوی حدودا ۱۲۰ میلی گرم کافئین است. پس با نوشیدن یک فنجان قهوه دَمی میزان بیشتری کافئین به بدن می‌رسد. ولی نکته جالب در این بین تفاوت حجم دو قهوه است. وقتی که حجم مساوی را در نظر بگیریم غلظت کافئین در اسپرسو ۴۰ میلی‌گرم در هر اونس است و در مورد قهوه دمی ۱۰ میلی گرم در هر اونس. ولی چون مقدار سرو استاندارد این دو نوشیدنی با هم متفاوت است ،۲ اونس در مقابل ۱۲ اونس، لذا با نوشیدن قهوه دَمی کافئین بیشتری به بدن می‌رسد.

حالا یک سوال دیگر؛ چرا پس از نوشیدن اسپرسو احساس می‌کنید کافئین بیشتری دریافت کرده‌اید و سرحال‌تر و پرانرژی‌تر می‌شوید؟ پاسخ این است که نوشیدنی اسپرسو خیلی سریع‌تر نوشیده می‌شود، شاید در سه جرعه و بنابراین میزان افزایش کافئین در بدن و عملکرد آن بر سیستم اعصاب مرکزی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و این بسیار بیشتر از نوشیدن یک فنجان قهوه دمی است.

با این تفاصیل چه چیزی باعث می‌شود که در حجم مساوی اسپرسو کافئین بیشتری داشته باشد؟ به نظر می‌رسد این عوامل در افزایش میزان کافئین اسپرسو دخیل هستند:

۱- آسیاب ریزتر: سطح تماس قهوه با آب افزایش یافته و در نتیجه میزان کافئین بیشتری استخراج می‌شود.

۲- حرارت و فشار: آب حدود ۹۳ درجه با فشار از داخل پودر قهوه رد می‌شود و بنابراین میزان استخراج کافئین بیشتر می‌شود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که افزودن هرگونه افزودنی به قهوه میزان جذب کافئین را کندتر و آهسته‌تر می‌کند.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

یک نظر برای “قهوه ست بررسی می‌کند؛ کافئین قهوه اسپرسو بیشتر است یا قهوه دمی به روش فرنچ پرس ؟

  1. سعید موسوی گفت:

    واقعا من عاشق قهوه های ست هستم عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *