اخبار و مقالات

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

 

اگر نمی‌توانید صبح خود را بدون یک فنجان قهوه شروع کنید، تنها نیستید. میزان مصرف قهوه در بسیاری از کشورها افزایش یافته است، و صادرات جهانی قهوه نیز بسیار افزایش یافته است. طبق اعلام سازمان بین‌المللی قهوه، صادرات قهوه در جهان از اکتبر 2017 تا اکتبر 2018، 17 درصد افزایش یافته است و میزان حمل و نقل جهانی در کل نسبت به سال گذشته 4.2 درصد بوده است. واضح است که نوشیدن قهوه برای بسیاری به یک مراسم روزمره مهم تبدیل شده است و این سوال را ایجاد می‌کند: چرا بسیاری از دوستداران قهوه نوشیدنی‌های مختلف قهوه را به سبک ایتالیایی سفارش می‌دهند؟ از لاته گرفته تا ماکیاتو،  اما چگونه این اتفاق افتاد؟ این در حالی است که ریشه قهوه نه در ایتالیا بوده و نه ایتالیایی است؟ در این مقاله از سایت How stuff work در مجله قهوه ست به شما در مورد ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی می‌گوییم و اینکه که چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟

 

ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

افسانه‌ها حاکی از آن است که این دانه بزرگ از فلات اتیوپی نشأت گرفته . قبل از اینکه اروپائیان در قرن هفدهم با قهوه روبرو شوند، در سراسر شبه جزیره عربستان و مناطق مجاور آن قهوه گسترش یافته بود. هلندی‌ها هم در زمینهگسترش قهوه احتمالا باید مدیون  جنگ جهانی باشند. بسیاری از نوشیدنی‌های قهوه امروزی که بسیار مشهور شده‌اند و توسط کمپانی‌هایی مثل استارباکس رواج یافته‌اند منشاء ایتالیایی دارند و همه چیز به اختراع دستگاه اسپرسو قهوه و ترکیب حرفه‌ای ایتالیایی قهوه ارتباط دارد.

 

ترکیب ایتالیایی اسپرسو برای تمام قهوه‌های مصرفی

 

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

اگر تا به حال فکر میکردید اسپرسو به نوعی دانه قهوه اشاره دارد، دوباره فکر کنید. در واقع اسپرسو یک روش ایتالیایی تهیه قهوه است و اولین بار در قرن نوزدهم در ایتالیا شناخته شد. از آنجا که تهیه قهوه ممکن است مثلا 5 دقیقه طول بکشد، دوستداران قهوه به دنبال راهی برای کوتاه کردن زمان بین سفارش و نوشیدن بودند. اولین دستگاه‌ه‌های اسپرسو حجیم و کار با آن‌ها دشورا بود، اما در اوایل قرن بیستم، فردی اهل میلان، لوئیجی بزرا، یک اسپرسو تک شات تهیه کرد که در عرض چند ثانیه یک فنجان قهوه تولید می‌کرد. مدتی طول کشید تا دستگاه‌ها در سهولت استفاده و طعم قهوه تولید شده بهبود یابند و پیشرفت کنند.

 

پاول باست، قهرمان سابق باریستای جهان در این باره می‌گوید: «دستگاه اسپرسو نوعی انقلاب در صنعت قهوه بود. با دستگاه اسپرسو، می‌شد قهوه را هر لحظه درست کرد و قرار بود بلافاصله بعد از سرو نوشیده شود و به طور معمول در یک حرکت. در واقع همه چیز حول روش ساخت اسپرسو و نحوه مصرف آن متمرکز شده بود.»

 

به تدریج فرهنگ قهوه ایتالیایی رشد کرد و اسپرسو همان‌طور که می‌دانیم به شکل امروزی در دهه 1930 در ایتالیا و فرانسه رواج یافت ، به گفته مارک پندرگراست، نویسنده کتاب «زمینه های غیرمعمول: تاریخچه قهوه و چگونگی تغییر شکل جهان ما»:      جنبش بیتنیک – beatnik movement- در دهه 1950 و فرهنگ قهوه خانه‌ای آن «رواج نوشیدن اسپرسو» را در ایالات متحده آغاز کرد.

 

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

مایک فرگوسن صاحب قهوه تخصصی اولام در این باره می‌گوید: «در اوایل جنبش تخصصی قهوه، اصالت قهوه به معنای قهوه ایتالیایی بود. این روند ادامه داشت تا این‌که در دهه 80  میلادی  بسیاری از قهوه خانه‌ها اگر نگوییم که همه اما اکثرا نام‌های ایتالیایی داشتند و تا آنجا که ممکن بود «نوشته های ایتالیایی» را در کافه و منوی خود پذیرفتند.»

 

نوشیدنی‌های قهوه‌ای که آمریکایی‌ها سرو می‌کردند، نامگذاری ایتالیایی خود را نیز حفظ کردند زیرا به طور خاص با اسپرسو تهیه می‌شدند. این نام‌ها به آنچه به اسپرسو اضافه می‌شود اشاره دارند. به عنوان مثال، اگر کلمه  Macchiato»  را در Google Translate قرار دهید، «نشان‌دار» یا «لکه دار» تر جمه خواهد شد ، بنابراین نام نوشیدنی به خاطر لکه شیر است که اسپرسو را لکه‌دار می‌کند ماکیاتو نامگذاری شده است.

پاول باست در این باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم اساساً اسپرسو به طور مستقیم با ایتالیا به عنوان یک نوشیدنی و راهی که بخشی از فرهنگ آنها است ارتباط دارد. این داد و ستد در سراسر جهان انجام شده و مجددا تفسیر شده است.»

 

همه چیز در یک نام ایتالیایی خلاصه شده است

 

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

با وجود این تفسیر مجدد، نوشیدنی‌های دارای نام ایتالیایی دارای پایه اسپرسو هستند و به طور معمول به آن‌ها نوعی شیر اضافه می‌شود. به عنوان مثال، عبارت  کافه لاته – یا لاته به تنهایی در بسیاری از نقاط دیگر  – ، از اسپرسو، شیر و کف تشکیل شده است. گرچه کافه لاته به معنای واقعی کلمه «قهوه شیر» است، اما این قهوه با شیر دم نمی‌شود و سفارش اسپرسو با شیر و کف شیر همان کافه لاته است.

 

تمایز قهوه اسپرسو و قهوه دمی – brewed coffee – مهم است. قهوه آمریکانو را در نظر بگیرید که برای آمریکایی‌هایی‌ست که دنبال قهوه دمی یا فیلتری بودند – مشابه آنچه که در کشور خود می نوشیدند –  , اما اسمش ایتالیایی است. از آنجا که قهوه آمریکانو در ایتالیا توسط سربازان آمریکایی ظهور کرده و با افزودن آب به اسپرسو عصاره گیری شده  تهیه می‌شود عنوان ایتالیایی خود را حفظ کرده است.

 

استارباکس و عشق به قهوه ایتالیایی

 

چرا ایتالیا زبان بین‌المللی قهوه است؟ ترکیب حرفه‌ای قهوه ایتالیایی

 

تا اینجا  به سوال درباره نام نوشیدنی‌های قهوه پاسخ داده شد ، اما در مورد استفاده استارباکس  از اندازه‌هایی مانند grande و venti که کلمات ایتالیایی  هستند، و چه می‌کنید؟ نماینده استارباکس از طریق ایمیل در این باره به ما گفت: “اندازه‌های   – Short . Tall, Grande –  با باز شدن کافه های  Il Giornale در سال 1986 و سپس عرضه شدن  فنجان معروف Venti در اوایل دهه 1990 معرفی شدند.”  Il Giornale نام قهوه‌خانه‌هایی بود که توسط رئیس ستاد استارباکس، هاوارد شولتز، در هنگام قطع رابطه خود با  استاربارکس در اواسط دهه 80 ،  راه‌اندازی شد.

 

وب سایت این شرکت اضافه می‌کند که «شولتز»، صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ای استارباکس شیفته قهوه‌خانه‌های ایتالیایی و داستان عاشقانه تجربه قهوه» شده بود، سنتی که او می‌خواست آن را به ایالات متحده بیاورد. او به استارباکس بازگشت و شرکت را در سال 1987 خریداری کرد. ایتالیوفیلیا (این اصطلاح را به افرادی می‌گویند که عاشق کشور ایتالیا هستند) بودن وی همچنان ادامه داشت تا جایی که این شرکت  نوشیدنی مخلوط  ابداعی خود را Frappuccino (فراپوچینو) نامید، که البته یک نام تجاری است و در واقع یک کلمه ایتالیایی نیست.

 

اگر احساس می‌کنید باید از سفارش یک قهوه با نام ایتالیایی خودداری کنید، فردا صبح فلت وایت – Flat white –  سفارش دهید. این یک نوشیدنی اسپرسوی استرالیایی است که با شیر درست شده اما کف ندارد. اما به طور کلی، اگر استفاده از اصطلاحات ایتالیایی را دوست ندارید، شاید حتی مجبور شوید اسپاگتی خود را هم «رشته فرنگی» بنامید. آری قهوه با نام ایتالیا گره خورده است .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *