اخبار و مقالات

همه چیز درباره دستگاه دم‌آوری قهوه فرنچ پرس؛ فرنچ پرس ایتالیایی است یا فرانسوی؟

همه چیز درباه دستگاه دم‌آوری قهوه فرنچ پرس؛ فرنچ پرس ایتالیایی است یا فرانسوی؟

بیایید نگاهی بیندازیم به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های دم‌آوری قهوه در بین خانواده‌ها در سرتاسر دنیا. اغلب ما یک دستگاه فرنچ پرس در خانه داریم، یا در خانه دوست و آشنا دیده‌ایم. این یک روش دم‌آوری دستی قهوه شناخته شده برای ماست اما آیا می‌دانید چه کسی آن را ابداع کرده است؟ و چرا به آن فرنچ پرس می‌گویند؟ (البته فرنچ پرس تنها نام این دستگاه نیست، شاید شما این وسیله را با نام‌های کافِتیِر (Cafetiére)، پلانجر (Plunger) هم بشناسید. از مبدا آن گرفته تا طراحی آن اسامی مختلفی برای این دستگاه دم‌آوری قهوه وجود دارد.) همه چیز در مورد تاریخچه و پیشینه و کارکرد فرنچ پرس به عنوان یک دستگاه محبوب دم‌آوری قهوه را از سایت european coffee trip در مجله قهوه ست بخوانید.

 

افسانه‌ای در مورد خاستگاه دستگاه دم‌آوری قهوه فرنچ پرس

 

همه چیز درباه دستگاه فرنچ پرس؛ فرنچ پرس اختراع ایتالیایی است یا فرانسوی؟

 

نام این دستگاه فرنچ پرس است، بنابراین باید فرانسوی باشد، درست است؟ در کمال تعجب، هر دو طرف فرانسوی و ایتالیایی در مورد منشأ این دستگاه دم‌آوری قهوه بحث می‌کنند که یک دستگاه دم‌آور قهوه است که در این روش قهوه‌ آسیاب شده به طور کامل در آب غوطه‌ور می‌شود و یک فیلتر توری فلزی هم دارد.

طبق روایتی که به دهه 1850 برمی‌گردد، اولین بار یک فرانسوی سعی کرد به کمک اجزای ابتدایی فرنچ پرس یعنی یک فیلتر پارچه‌ای که به یک میله فلزی وصل بود ذرات قهوه رو از لیوان نوشیدنی‌اش با فشار دادن به سمت پایین جدا کند. طبق یک نقل قول  دیگر یک فرانسوی به طور تصادفی مقداری قهوه در آب جوش ریخت و ذرات قهوه  روی آن جمع شدند. سپس این فرد تلاش کرد به وسیله یک صفحه فلزی که از یک تاجر ایتالیایی گرفته بود، ذرات قهوه را با فشار دادن به کف ظرف منتقل کند، قهوه‌ای که به این ترتیب به دست آمد بسیار طعم لذیذ و خوشایندی برای این دو نفر داشت و به این ترتیب یک حادثه منجر به کشف روش جدیدی برای عصاره‌گیری قهوه شد.

اولین حق ثبت اختراع مربوط به سال 1928 است

 

همه چیز درباه دستگاه فرنچ پرس؛ فرنچ پرس اختراع ایتالیایی است یا فرانسوی؟

 

اولین ریشه مستند «کم ارزش ترین روش دم قهوه»، همان‌طور که «جیمز هافمن» آن را در کتاب «اطلس جهانی قهوه» نامید، به سال 1852 برمی‌گردد. این طراحی در 1852 توسط دو فرانسوی به نام‌های مایر و دلفرگ انجام شد. در داخل تنگ یا بِشِر این دستگاه درزگیر آب طراحی نشده بود و به همین دلیل شبیه فرنچ‌ پرس‌های مدرن امروزی نبود. اولین مدل فرنچ پرس، شبیه یک سرهم بندی از مدل امروزی بود که توسط دو ایتالیایی به نام‌های آتیلیو کالیمانی و جولیو مونتا در سال 1928 یا 1929 طراحی شد.

اما در سال 1958 بود که محبوب‌ترین طراحی این وسیله برای قهوه دمی توسط یک مرد سوئیسی به نام Faliero Bondanini ثبت شد. همانطور که در فرانسه این وسیله محبوب شده بود در سوییس هم محبوبیت زیادی پیدا کرد و به Chambord معروف شد.

 

یک طراحی کاملا شناخته شده در دستگاه دم‌آوری قهوه فرنچ پرس

 

همه چیز درباه دستگاه فرنچ پرس؛ فرنچ پرس یک اختراع ایتالیایی است یا فرانسوی؟

 

Chambord یک دستگاه کلاسیک است. بسیاری از افراد ویژگی‌های طراحی آن را می شناسند؛ یک ظرف شیشه‌ای، یک درب فولادی ، یک دسته گرد میله، که در طول زمان حفظ شده است. شرکت مارتین S.A این دستگاه را تولید می‌کرد تا سال 1991 که این شرکت توسط هلدینگ Bodum دانمارکی خریداری شد. بودوم از سال 1991 طرح Chambord را در محدوده محصولات خانگی خود زنده نگه داشته و آن را به یکی از شناخته شده‌ترین دستگاه‌های تولید قهوه در خانه تبدیل کرده است.

 

همزمان با محبوبیت Chambord، در دهه 1960، یک طرح دیگر که تقریبا قل دیگر آن بود وجود داشت. سرمایه‌گذار این طرح مارتین S.A.، فردی به نام لوئیس جیمز دی ویل کاستل بود که شرکت دیگری مستقر در انگلیس داشت، به نام Household Article Ltd.  که یک دستگاه قهوه‌ساز با نام La Cafetière تولید می‌کرد. در سال 1991، هنگامی که مارتین S.A توسط Bodum خریداری شد، de Viel Castel  حق توزیع محصول خود را به هر نامی در فرانسه از دست داد.

 

ما می‌توانیم طیف گسترده‌ای از نام‌های دستگاه دم‌آوری قهوه را به بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت دهیم که در آن جا فرنچ پرس فرانسوی، la cafetière یا coffee plunger جایگاه دائمی خود را در قفسه‌های آشپزخانه‌های سرتاسر دنیا در طول زمان پیدا کرده‌اند.

 

آیا فرنچ پرس یک دستگاه قهوه‌ساز خاص است؟

 

همه چیز درباه دستگاه فرنچ پرس؛ فرنچ پرس یک اختراع ایتالیایی است یا فرانسوی؟

 

فرنچ پرس یک دستگاه غوطه‌وری کامل بود، به این معنی که قهوه آسیاب شده به مدت تقریبا چهار دقیقه تحت تماس کامل آب داغ است. در حین ریختن قهوه در فنجان این دستگاه تفاله‌های قهوه آسیاب شده را در کارافه یا همان پارچ دستگاه نگه می‌دارد و یک فنجان قهوه تمیز با تن‌واری کامل به شما می‌دهد. علاوه بر این استفاده از آن آسان است و توسط افرادی که حتی ممکن است قهوه‌خور حرفه‌ای نباشند هم شناخته شده است. با این حال، اگر مراحل درست کردن قهوه با آن به دقت مورد توجه قرار گیرد، مثل تازگی دانه قهوه و آسیاب کردن آن قبل از دم کردن قهوه یا دمای آب، می‌تواند یک قهوه دمی خوشمزه به شما بدهد. مشروعیت یک فرنچ پرس به عنوان یک قهوه‌ساز تخصصی نیز توسط «جیمز هافمن» تأیید می‌شود، فردی که آموزش ویدیوی Youtube او تحت عنوان The  Ultimate French Press Technique  بیشترین بازدید را در کانال او دارد.

 

قهرمان دیگر حوزه قهوه که می‌توانیم از او در مورد فرنچ پرس نقل کنیم جورج هاول است. در آغاز کار او با شرکت قهوه خود به نام «ارتباطات قهوه،» از فرنچ پرس برای تهیه انواع قهوه استفاده کرد. در بعضی مواقع، دوازده نوع قهوه مختلف در فهرست قهوه فیلتری وجود داشت که همگی با یک فرنچ پرس تهیه می‌شوند. جورج هاول در مصاحبه خود با Coffee Geek گفت: «من هیچ قهوه خانه دیگری را سراغ ندارم که همزمان چنین کاری انجام داده باشد.»

 

فرنچ پرس مطمئناً توانایی بالایی در تهیه یک فنجان خوشمزه دارد. تولید کنندگان بی شمار دستگاه فرنچ پرس مانند Bodum وجود دارد، اما آن دستگاهی که به شما اجازه می‌دهد یک قهوه دمی لطیف‌تر و تمیزتر درست کنید Espro Press است. مقاله طرز تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس و ترفندها و نکات طلایی آن را هم در مجله قهوه ست بخوانید.

 

مبتکران نسخه مدرن فرنچ پرس

 

نسل جدید دستگاه‌های فرنچ پرس را بیشتر بشناسید

 

Espro، یک شرکت مستقر در ونکوور کانادا، نسخه جدیدی از دستگاه فرنچ پرس را ارائه داد. این نسل جدید و نسخه مدرن‌تر فرنچ پرس از بدنه فلزی ساخته شده و به خاطر دو فیلتر بسیار قوی که ۹ تا ۱۲ برابر ریزتر از فیلتر فرنچ پرس‌های عادی هستند، قهوه عصاره‌گیری شده عاری از هرگونه دُرد و ذرات معلق قهوه برای شما آماده می‌کند. فرنچ پرس اسپروپرس دستگاه محبوب آقای هافمن برای درست کردن قهوه دمی است.

 

نسل جدید دستگاه‌های قهوه دمی فرنچ پرس را بیشتر بشناسید

 

هیچ کس دوست ندارد که دستگاه فرنچ پرس را پس از دم‌آوری قهوه تمیز کنید، یک عالمه تفاله قهوه که دیواره‌ها و ته محفظه فرنچ پرس را پوشانده‌اند. برای تمیز کردن فرنچ پرس معمولی باید ظرف و فیلتر آن را با آب بشورید. و به همین دلیل Rite Press برای ما جالب است. هنگامی که قهوه را در این دستگاه غوطه‌ور می‌کنید، آن را به محفظه جداگانه‌ای فشار می‌دهید و قهوه به داخل محفظه زیرین ظرف فرو می‌رود. این قسمت به ظرف «پیچ» شده است تا بتوانید آن را با تفاله‌های قهوه موجود در آن خارج و در یک سطل خالی کنید، آبکشی کنید و دوباره آن را پیچ کنید. کاملا هوشمندانه است، نه؟

ما دوست داریم یک ماگ قهوه بزرگ روی میز صبحانه خود آماده کنیم که در عرض یک دقیقه دم شده است و می‌توان همزمان با آن برای چند نفر قهوه درست کرد. هیچ روش دستی دیگری برای دم کردن وجود ندارد که به شما اجازه دهد به همین راحتی کافئین دریافت کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *