اخبار و مقالات

کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؛دانه‌های تیره قهوه کافئین بیشتری دارند یا دانه‌های روشن

کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؛ دانه‌های تیره قهوه کافئین بیشتری دارند یا دانه‌های روشن؟

میزان کافئین در انواع رست تخصصی دانه قهوه چقدر است؟ شاید شما هم شنیده باشید که دانه‌های قهوه با سطح برشتگی تیره‌تر متراکم‌تر هستند و در نتیجه کافئین بیشتری دارند. یا شاید این را هم شنیده‌اید که هر چه گرما و درجه حرارت دستگاه رست قهوه بیشتر باشد یه به عبارت دیگر در قهوه دارک رُست، کافئین بیشتری در قهوه از بین می‌رود و بنابراین دانه‌های قهوه با سطح برشتگی یا رُست کمتر و به عبارتی دانه‌های روشن‌تر قهوه  با سطح رُست سبک‌تر یا قهوه با رُست مدیوم کافئین بیشتری دارند و در نتیجه انتخاب بهتری هستند. چون شما برای استفاده از خواص و فواید کافئین یعنی انرژی گرفتن و رفع خستگی و خواب‌آلودگی و هوشیار شدن نیاز به کافئین بیشتری دارید پس باید دانه قهوه‌ای را انتخاب کنید که کافئین بیشتری دارشد. در این مقاله از سایت تخصصی perfect daily grind در مجله قهوه ست به شما می‌گوییم میان بهترین رُست قهوه، انواع رست تخصصی دانه قهوه و درجه و سطح رُست دانه قهوه و میزان کافئین موجود در آن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر و در واقع بهترین رست قهوه برای شما چیست.

رُست و برشتگی سبک‌تر در برابر رُست و برشتگی تیره‌تر دانه قهوه

 

 

بهتر است در ابتدا در مورد انواع رست تخصصی قهوه و میزان کافئین به تفاوت میان دو پروفایل رست یا برشتگی قهوه نگاهی بیندازیم. در حالی که حقیقتا چیزی به اسم بهترین رست و برشته کردن دانه قهوه عملا وجود ندارد اما سطح رست بسیار تیره یا به اصطلاح دارک محبوبیت کمتری در جامعه تخصصی قهوه دارند. دلیل این امر این است که قهوه با سطح برشتگی تیره یا دارک طعم تلخی زیادی دارد و این طعم تلخ به خاطر رست و برشتگی تیره می تواند نت‌های ذاتی که به منشأ گونه قهوه یا روش خاص پردازش قهوه مربوط است را از بین می‌برد یا کمرنگ می‌کند. اگر چه این مسئله اغلب می‌تواند تحت تأثیر کنترل عصاره‌گیری، اندازه آسیاب و دمای آب قرار بگیرد. برای اینکه بدانید بهترین سطح رُست دانه قهوه در میان انواع رست کدام است مقاله راهنمای رست یا برشته کردن تخصصی دانه قهوه ؛ قهوه لایت، مدیوم و دارک چه فرقی دارند را بخوانید.

 

انواع رست تخصصی دانه قهوه و میزان کافئین ؛ کدام سطح رُست دانه قهوه کافئین

بیشتری دارد؟

 

کدام سطح رُست دانه قهوه کافئین بیشتری دارد؟

 

در مورد اینکه کدام رُست دانه قهوه کافئین بیشتری دارد این سوال مطرح است که کدام سطح رست دانه قهوه کافئین بیشتری دارد. در واقع به نظر می‌رسد با یک مسئله بحث‌برانگیز روبرو هستیم. در واقع تمام اتفاقات برشته کاری در دمایی رخ می‌دهد که کافئین در آن معمولا تجزیه نمی‌شود و ما با تاثیر دما در طول برشته کاری  بر میزان کافئین قهوه روبرو نیستیم. به عبارتی به طور معمول میزان کافئین در طول برشته کاری ثابت است .

مسئله اینجاست که از نظر علمی کافئین در دمای  بالای ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد/460 درجه فارنهایت ذوب می‌شود (اگر در خلاء باشد این دما پایین‌تر است). اغلب رُست‌های قهوه در دمای پایینتر از این مقدار  انجام می‌شود. در مورد اینکه دانه‌های تیره قهوه کافئین بیشتری دارند یا دانه‌های روشن، قضیه به این سادگی‌ها هم نیست.

 

اندازه‌گیری میزان کافئین قهوه براساس وزن و مقدار قهوه

 

اندازه‌گیری میزان کافئین قهوه براساس وزن و مقدار قهوه

 

در مبحث انواع رست تخصصی دانه قهوه و میزان کافئین به این نکته توجه کنید: زمانی که دانه قهوه رُست و برشته می‌شود برخی از عناصر از درون قهوه استخراج می‌شود و هر دانه حجیم‌تر می‌شود. در این میان قهوه‌های تیره زمان بیشتری را در مرحله برشته شدن سپری کرده‌اند و عناصر و مواد بیشتری را از دست داده‌اند بنابراین قهوه‌های تیره تر سبک‌تر و حجیم‌تر یا به عبارتی پفکی‌تر شده اند. پس ۲۰۰ گرم قهوه تیره برشته شده، حجم بیشتری نسبت به ۲۰۰ گرم قهوه با برشتگی روشن دارد اما وزن هر دو همان است. در واقع دانه قهوه تیره‌تر پف بیشتری دارد نه وزن بیشتری.

وقتی شما برای تهیه قهوه، مقدار پودر قهوه مورد نظر خود را، بر حسب حجم اندازه‌گیری می کنید (مثلا یک پیمانه) قهوه با سطح رُست و برشتگی روشن‌تر کافئین بیشتری دارد. دلیلش هم این است که از تعداد دانه بیشتری استفاده شده است. یعنی در مقایسه یک پیمانه قهوه تیره و یک پیمانه قهوه روشن کافئین بیشتری دارد.

 

اما وقتی برای اندازه گیری میزان پودر قهوه، وزن پودر مصرفی را در نظر می گیرید، دانه‌های قهوه با رست تیره‌تر کافئین بیشتری دارند. دلیل این اتفاق این است که در وزن مساوی تعداد دانه‌های قهوه با سطح رُست تیره بیشتر می‌شود.

 

یک فنجان پر از دانه های قهوه با برشتگی روشن از یک فنجان قهوه برشته تیره، کافئین بیشتری دارد. (وزن قهوه روشن‌تر بیشتر است. در نتیجه در یک لیوان مساوی تعداد دانه‌های بیشتری از برشته روشن‌تر قرار دارد.)

اما اگر بخواهیم وزن قهوه را در نظر بگیریم، اگر از هر دو نوع سطح برشتگی تیره و روشن مثلا 100 گرم داشته باشیم می‌بینیم که قهوه تیره‌تر از نظر حجم خیلی بیشتر به نظر می‌رسد، چون دانه‌های بیشتری دارد و طبعا کافئین بیشتری هم خواهیم داشت. بلید متذکر شد که تفاوت میزان کافیئن در این دو حالت آنقدر نیست که تاثیر واضحی روی فردی که قهوه را مصرف میکند بگذارد ، پیشنهاد ما لذت بردن از طعم قهوه در درجه اول میباشد .

محصولات پیشنهادی قهوه ست

۲ نظر در مورد “کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؛دانه‌های تیره قهوه کافئین بیشتری دارند یا دانه‌های روشن

  1. مسعود گفت:

    عزیز جان توضیحاتتون عالی بود،ولی سوالم اینه که ۱۰۰ روبوستا،
    مدیوم دارک اوگاندا بیشتر کافئین دارد یا گواتمالا

    1. مدیریت قهوه ست گفت:

      قهوه ها کم و بیش یک میزان کافیین دارند صرف نظر از خاستگاه …. تفاوت اصلی در گونه گیاهی است که عربیکا تقریب نصف روبوستا کافیین داره . حدود ۱ تا ۱.۵ در عربیکا و حدود ۲ تا ۲.۵ در روبوستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *