اخبار و مقالات

بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه، کبد، کلیه، رحم و پروستات

 

سالهاست که تحقیقات وسیعی برای یافتن  اثرات مصرف قهوه بر سلامتی انسان در تمام دنیا صورت می گیرد. با وجودیکه به قطعیت در مورد این اثرات نمی توان سخن گفت ولی برایند کلی این تحقیقات در جهت تاثیرات مثبت بر سلامتی انسان است. گرچه مصرف بیش از اندازه قهوه می‌تواند مضرات جبران ناپذیری هم داشته باشد. در این نوشته از سایت تخصصی Coffee and Health سعی داریم تاثیرات این نوشیدنی بر بیماری‌های بدخیم مثل سرطان و میزان مصرف ایمن این نوشیدنی مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف چه مقدار کافئین ایمن تلقی می‌شود؟

 

مطابق آخرین تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ از سوی انجمن پزشکان اروپا در آخرین گزارش این موسسه در مورد میزان ایمن مصرف کافئین بحث شده است. طبق این گزارش میزان مصرف کل کافئین در یک روز که از تمامی منابع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد (قهوه – چای- کاکائو-نوشابه های انرژی زا و…..) تا میزان ۴۰۰ میلی‌گرم برای یک شخص بالغ با جثه متوسط با در نظر گرفتن عدم وجود بیماری زمینه‌ای بی‌خطر است. این میزان کافئین تقریبا معادل ۳ تا ۵ فنجان ۱۸۰ سی سی قهوه ( قهوه دمی عربیکا ) است.

 

بهترین مواد غذایی ضد سرطان؛ کاهش ریسک بدخیم شدن توده‌های سرطانی با قهوه

 

در بررسی دو فرا تحلیل (meta -analysis) که کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکای شمالی را پوشش می‌داد در مورد مری و معده هیچگ‌ونه شواهدی دال بر افزایش بدخیمی به دست نیامد.

در افرادی که روزانه به طور متوسط ۳ تا ۵ فنجان قهوه مصرف می‌کردند کاهش ریسک بدخیمی نسبت به افرادی که ۱ یا کمتر از یک فنجان به طور متوسط روزانه استفاده می کردند در ناحیه حلق و حفره دهان گزارش شده است.

در مورد کبد تحقیقات کاهش ریسک بدخیمی را تا میزان ۳۰ درصد برای مصرف کنندگان متوسط قهوه نسبت به افرادی که اصلا قهوه نمی‌نوشیدند نشان می‌دهد.نکته جالب توجه این‌که افرادی که مبتلا به  هپاتیت مزمن ‌B و C بوده‌اند ریسک پیشرفت به سوی بدخیمی کاهش یافته است.

در مورد لوزالمعده تحقیقات در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی حاکی از افزایش ریسک بدخیمی در این عضو در مصرف کنندگان قهوه بود اما در حال حاضر اعتقاد بر این است که عواملی مثل الکل و سیگار که همزمان با قهوه مصرف می‌شود می‌تواند این ریسک را افزایش دهد. البته این تحقیقات مربوط به سال‌های گذشته است و تحقیقات اخیر چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. به هر حال برای دستیابی به جزییات این امر تحقیقات بیشتری مورد نیاز است .

مصرف قهوه و تاثیر آن بر سرطان کلیه و مجاری ادرار

در مورد غذد بدخیم مثانه اثرات ضد و نقیضی تحقیقات پزشکی نشان می دهند . در دهه ۹۰ میلادی اعتقاد بر این بود که قهوه عامل خطری برای بروز بدخیمی می تواند باشد گرچه افزایش این ریسک زیاد نیست. تحقیقات گسترده تر بعد ها نشان داد که مصرف قهوه در مردان می تواند حتی کاهش ریسک بدخیمی مثانه را موجب شود . بعد ها نتایج تحقیق دیگر نشان داد در افرادی که سیگاری نبودند افزایش مختصر بدخیمی وجود دارد ! نکته جالب اینکه میزان مصرف و مدت مصرف تاثیری بر بروز یا عدم بروز بدخیمی نشان نمی داد. اعتقاد بر این است که نوع آب مصرفی برای دم کردن قهوه می تواند بر این امر تاثیر بگذارد. در این مورد مصرف آب معدنی به جای آب شیر توصیه می شود.

در مورد کلیه ها تحقیقات افزایش بدخیمی را نشان نمی دهند. و در مورد پروستات خبر خوب اینکه افزایش بدخیمی دیده نمی شود و حتی در چندین فرا تحلیل کاهش ریسک بدخیمی نیز نتیجه گیری شده است.

  • مصرف قهوه و تاثیر آن بر بدخیمی های سینه – تخمدان – رحم

    در مورد بدخیمی های سینه در بانوان افزایش ریسک بدخیمی نشان داده نشده است و در مورد بانوان که در سنین قبل یائسگی می باشند مصرف روزانه ۴ فنجان قهوه می تواند تا ۳۸ درصد بدخیمی سینه را کاهش دهد. این کاهش در افرادی که از لحاظ ابتلا به بدخیمی جزو افراد با ریسک بالا طبقه بندی می شوند ( دارای ژن BRCA1 – BRCA2) تا ۷۰ درصد نیز گزارش شده است.

در مورد تخمدان تحقیقات تاثیری بر افزایش بدخیمی نشان نمی دهند.

در مورد بدخیمی آندومتر رحم میزان مصرف قهوه می تواند تاثیر پیشگیرانه داشته باشد به گونه ای که افرادی که بالغ بر ۴ فنجان قهوه مصرف می کنند تا میزان زیادی ابتلا به بدخیمی آندومتر رحم کاهش نشان می دهد.

  • نتیجه گیری

بالغ بر ۵۰۰ مطالعه در آمریکا – اروپا – آسیا جهت ارزیابی ارتباط بین مصرف قهوه و بروز بدخیمی در بدن انسان صورت گرفته است و به طور کلی می توان نتیجه گرفت میزان متوسط مصرف قهوه افزایش بروز بدخیمی را سبب نمی شود و حتی در برخی موارد کاهش ریسک ابتلا را در پی دارد . در این زمینه مطالعات بیشتری مورد نیاز است . در این مورد مصرف روزانه حدود  ۳ تا ۵ فنجان قهوه ( با توجه به نوع آن و میزان مصرف کافئین از منابع دیگر ) متوسط در نظر گرفته می شود .

توصیه متخصصین برای کاهش ابتلا به بدخیمی :

تغییر در عادات غذایی و فعالیتهای روزانه می تواند کاهش ابتلا به بدخیمی را سبب شود . در این مورد نمودار زیر جالب توجه است.

                                                                        cancer coffee_health

این مطلب ترجمه و خلاصه ای بود از سایت Coffee and Health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *