اخبار و مقالات

جدیدترین تحقیق پزشکی: کاهش بروز نارسایی قلبی با مصرف روزانه قهوه

 

نتایج برخی از تحقیقات مهم پزشکی حاکی از آن است که نوشیدن قهوه سبب کاهش بروز عارضه نارسایی قلبی می‌شود. نتایج یک تحقیق جامع که به تازگی در مجله علمی انجمن قلب آمریکا (AHA) منتشر شده است نشان می‌دهد که نوشیدن یک یا چند فنجان قهوه تلخ و کافئین‌دار در روز با کاهش قابل توجه خطر نارسایی قلبی همراه است. در این مقاله مجله قهوه ست در مورد نتایج این تحقیق صحبت می‌کنیم.

 

کاهش احتمال  نارسایی قلب  با نوشیدن قهوه کافئین دار

 

جدیدترین تحقیق پزشکی: کاهش بروز سکته و نارسایی قلبی با مصرف روزانه قهوه

 

این تجزیه و تحلیل شامل نتایج سه مطالعه پزشکی بزرگ است که در مجموع حاصل مطالعه روی بیش از 21000 بزرگسال و 10 سال پیگیری این تحقیق است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در افرادی که روزانه حداقل یک فنجان قهوه سیاه و کافئین‌دار می‌نوشند 5 تا 12٪ کمتر از افرادی که قهوه مصرف نمی‌کنند دچار نارسایی قلبی عروقی می‌شوند. به گفته تیم متخصصان قلب در این تجزیه و تحلیل جدید، بین نوشیدن صفر تا یک فنجان تغییر محسوسی مشاهده نشده، اما تقریباً 30٪ کاهش خطر نارسایی قلبی در بین افرادی مشاهده شده که روزانه دو یا چند فنجان قهوه سیاه یا تلخ و کافئین‌دار می‌نوشند.

نویسنده ارشد این مطالعه، دیوید پی کاو، مدیر مرکز پزشکی کلرادو در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، در گزارشی از AHA (انجمن قلب آمریکا) در این رابطه می‌گوید: “ارتباط بین کافئین و کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی تعجب آور بود. قهوه و کافئین در اغلب موارد برای قلب بد و مضر قلمداد می‌شود، زیرا برخی افراد آن‌ها را با تپش قلب، فشار خون بالا و غیره مرتبط می‌دانند”.

 

این در حالی است که به نظر می‌رسد کاهش خطر نارسایی قلبی فقط به خاطر کافئین قهوه است. این در مسئله مقایسه با قهوه بدون کافئین یا دی کف است که به صورت بالقوه افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی را حداقل در یکی از مطالعات تجزیه و تحلیل شده نشان می‌دهد. این گروه همچنین توصیه به مصرف قهوه به عنوان ابزاری برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی را متوقف کردند، در حالی که در عوض به ترک سیگار، مدیریت وزن بدن و ورزش تاکید می‌کنند.

 

اخبار مربوط به سلامت قلب یکی دیگر از بُردهای مهم پزشکی برای قهوه است که پس از دهه‌ها ثابت شده است. برخلاف تصور که قهوه برای سلامتی می‌تواند مضر باشد، به خصوص بیش از 4 فنجان در روز برای زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت و اختلال خواب، حالا این تحقیق ثابت می کند که قهوه کافئین دار یک اکسیر زندگی بخش است. این در حالی است که قهوه ماده خوراکی است که توسط چربی‌ها و قندهای مختلف احاطه نشده و به همین دلیل کیفیتش را برای سلامتی از دست نمی‌دهد.

 

جدیدترین تحقیق پزشکی: کاهش بروز سکته و نارسایی قلبی با مصرف روزانه قهوه

 

قهوه ادرار آور است و اختلالات بالقوه خواب هم در هر فرد بعد از نوشیدن قهوه متفاوت است. علاوه بر این در دو سال گذشته در انواع مختلف مختلف و حجم‌های متفاوت آن هم ثابت شده که قهوه معجون بالقوه‌ای برای بهبود عملکرد مغز پس از بی‌خوابی، مبارزه با سرطان پروستات و بهبود عملکرد روده بزرگ است. نتایج مطالعات در این رابطه بهبود روند سرطان، بهبود سلامت استخوان، جلوگیری از دیابت نوع 2، بهبود پیامدهای بیماری کلیه و حتی کاهش خطر احتمال مرگ زودرس را به همراه دارد.

 

در مطالعه اخیر در مورد نارسایی قلبی که در روزهای گذشته در مجله AHA منتشر شد محققان به محدودیت های ذاتی بسیاری در تجزیه و تحلیل، از جمله عدم اندازه‌گیری استاندارد فنجان بین سه مطالعه بررسی شده، کمبود اطلاعات در مورد روش‌های مختلف تهیه قهوه یا مواد اضافه شده و همچنین کمبود اطلاعات در مورد اینکه آیا مصرف کافئین از طریق سایر نوشیدنی‌ها ممکن است بر نتایج سلامت قلب تأثیر بگذارد یا خیر، هم اشاره کردند.

 

اگر چه قادر به اثبات علیت این موضوع نیستیم، اما جالب است که این سه مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی در ارتباط است و اگر قهوه به صورت ساده یعنی بدون قند و لبنیات پرچرب مثل خامه مصرف شود، می‌تواند بخشی از یک الگوی غذایی سالم باشد. پنی ام. کریس-اترتون، متخصص قلب و عروق دانشگاه  پنسیلوانیا و رئیس قبلی کمیته ریاست AHA در زمینه شیوه زندگی و شورای سلامت قلب به این نکته اشاره کرده و در ادامه می‌گوید: «از نوشیدن قهوه در حد متوسط به عنوان بخشی از یک الگوی غذایی سالم برای سلامت قلب لذت ببرید چرا که مطابق با توصیه‌های پزشکان برای مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب / بدون چربی و همچنین دارای سدیم و چربی اشباع شده و کم شکر است. همچنین توجه به این نکته مهم است که کافئین یک ماده محرک است و مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکل آفرین باشد و باعث ایجاد لرزش و مشکلات خواب می‌شود.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *