اخبار و مقالات

9 مورد از عوارض و مضرات کافئین برای بدن؛چه مقدار کافئین برای بدن کشنده است؟

9 مورد از عوارض و مضرات کافئین برای بدن؛چه مقدار کافئین برای بدن کشنده است؟
مصرف نوشیدنی‌های محبوبی مثل قهوه و چای به معنای مصرف کافئین است. از سوی دیگر از لحاظ پزشکی مصرف کافئین برای افراد حساس به کافئین، بیماران با فشار خون بالا، بسیاری از ناراحتی های قلبی، زخم ها و التهاب های دستگاه گوارش و خانم های باردار باید با احتیاط صورت گیرد و یا در مواردی منع کامل مصرف باید در نظر گرفته شود. اما عوارض کافئین برای بدن جدی است؟ اصلا چه مقدار کافئین برای بدن می‌تواند کشنده باشد و عوارض و مضرات کافئین برای بدن چیست؟ این مقاله را از سایت healthline در مجله قهوه ست بخوانید.

9 مورد از عوارض و مضرات کافئین برای بدن؛چه مقدار کافئین برای بدن کشنده است؟

مهم‌ترین سوال این است که اصلا در طول روز چقدر می‌توانیم کافئین مصرف کنیم و چه مقدار کافئین می‌تواند برای بدن کشنده باشد؟ بد نیست بدانید دوز کشنده کافئین برای انسان چیزی حدود ده تا بیست گرم تعریف شده است و این معادل تقریبا هفتاد تا صد فنجان قهوه است. به این ترتیب به نظر می‌رسد وضعیت خیلی هم نگران کننده نیست.
حقیقت این است که قهوه نیز مانند بسیاری از نوشیدنی و خوراکی‌های دیگر اگر در حد اعتدال مصرف شود می تواند ضمن لذت بخش بودن اثرات مفیدی بر بدن انسانبگذارد. میزان مصرف ایمن کافئین به شرح زیر است:

میزان مصرف کل کافئین در یک روز که از تمامی منابع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد (قهوه،چای،کاکائو،نوشابه های انرژی زا و …) تا حد چهارصد میلی‌گرم برای یک شخص بالغ با جثه متوسط با در نظر گرفتن عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای.
این میزان تقریبا معادل روزانه سه تا پنج فنجان قهوه دمی(صد و هشتاد سی سی هر کدام) است. اگر بخواهیم در مورد عوارض کافئین برای بدن صحبت کنیم باید بگوییم 9 مورد از عوارض منفی کافئین برای بدن عبارتند از:

9 مورد از عوارض منفی کافئین برای بدن؛مصرف چه مقدار کافئین کشنده است؟

1-اضطراب و استرس به دلیل تاثیر کافئین روی سیستم عصبی بدن. کافئین می‌توانید بر سیستم عصبی بدن تاثیر بگذارید و در نتیجه سبب تحریک پذیری بیش از حد، عصبانیت، هراس، استرس و اضطراب در فر شود.

2-بی‌خوابی و کم شدن عمق و کیفیت خواب

3-مشکلات معده و روده. اگر عادت دارین قهوه را به صورت ناشتا میل کنید باید بگوییم که قهوه تولید اسید معده را افزایش می‌دهد. اسید معده و اسید هیدروکلریک اگر بیش از حد لازم ترشح شوند سبب آسیب دیواره‌های معده و در نهایت زخم معده می‌شوند. به این ترتیب ابتلا به زخم معده، رفلاکس معده و ترش کردن معده می‌تواند از جمله عوارض کافئین قهوه باشد. علاوه بر این تحریک پذیر شدن روده و ورم معده می‌تواند از عوارض و مضرات مصرف کافئین برای بدن به خصوص با معده خالی و ناشتا باشند.

4-تخریب عضلات اسکلتی یکی دیگر از عوارض کافئین برای بدن است. در واقع مصرف زیاد کافئین باعث آسیب عضلانی در بدن می‌شود. به همین دلیل اگر عضلات ضعیفی دارید مصرف کافئین را به 250 میلی‌گرم در روز کاهش دهید.

5-اعتیاد به کافئین یکی دیگر از عوارض منفی کافئین برای بدن است. با این همه بررسی‌های دقیق حاکی از آن است که کافئین به همان روش‌هایی که کوکائین و آمفتامین‌ها منجر به ایجاد برخی مواد شیمیایی مغز می‌شوند، باعث ایجاد اعتیاد کلاسیک نمی شود. از سوی دیگر در یک مطالعه صورت گرفته در این زمینه، 16 نفر که به طور معمول قهوه با کافئین زیاد، متوسط یا بدون کافئین مصرف کرده بودند ، پس از طی یک ساعت بدون کافئین در یک آزمایش شرکت کردند. فقط مصرف کنندگان کافئین زیاد برای مصرف کافئین بی‌قرار شده بودند و احساس نیاز می‌کردند.

6-بالا رفتن فشار خون یکی دیگر از عوارض و مضرات کافئین برای بدن است. اگر چه کافئین ریسک ابتلا به حمله قلبی و سکته را برای اغلب افراد بالا نمی‌برد اما به خاطر تاثیر کافئین بر سیستم عصبی بدن احتمال بالا رفتن فشار خون در مورد برخی افراد امری دور از ذهن و بعید نیست. به نظر می رسد کافئین هنگام در مواقع مصرف در دوزهای زیاد یا قبل از ورزش و همچنین در افرادی که به ندرت آن را مصرف می‌کنند و به آن عادت ندارند فشار خون را بالا می‌برد. البته این تاثیر ممکن است موقتی باشد و به همین خاطر بهتر است هر بار بعد از مصرف کافئین حالات بدن خود را کنترل کنید و واکنش‌های بدن را تحت نظر داشته باشید.

 

9 مورد از عوارض منفی کافئین برای بدن؛مصرف چه مقدار کافئین کشنده است؟

 

7-تپش قلب و بالا رفتن سرعت ضربان قلب از جمله شایع‌ترین عوارض و مضرات مصرف کافئین برای بدن است. علاوه بر این کافئین ممکن است منجر به تغییر ضربان ضربان قلب یا فیبریلاسیون دهلیزی شود. این عارضه در جوانانی گزارش شده است که نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی دوزهای بسیار بالای کافئین مصرف می‌کنند. دوزهای بالای کافئین ممکن است ضربان قلب یا ریتم را در برخی افراد افزایش دهد. به نظر می‌رسد این تأثیرات در افراد مختلف متفاوت است. اگر احساس کردید با مصرف کافئین دچار تپش قلب می‌شود حتما میزان مصرف آن را کاهش دهید.

8-احساس خستگی. بله این هم یکی دیگر از مضرات و عوارض کافئین برای بدن است اگر چه همواره شنیده‌ایم که قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین سطح انرژی بدن را بالا می‌برند اما خستگی هم از جمله عوارض کافئین است. طبق تحقیقی که در همین زمینه روی 41 نفر صورت گرفت مشخص شد که اگر چه نوشیدنی‌های انرژی‌زا با کافئین باعث افزایش هوشیاری و بهبود روحیه برای چند ساعت می‌شوند، اما شرکت کنندگان در این آزمایش در روز بعد اغلب خسته تر از حد معمول بودند. تعادل در نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار سبب می‌شود که به خاطر نوشیدن آن‌ها احساس خستگی نکنید.

9-تکرر ادرار و احساس دفع ادرار از جمله دیگر عوارض مصرف کافئین و خوردن نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه است. این مسئله در افراد مسن شدیدتر است. در جریان یک تحقیق در همین زمینه، 12 فرد جوان و میانسال با مثانه‌های بیش فعال که 2 میلی گرم کافئین در هر پوند (4.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن روزانه کافئین مصرف می کردند، افزایش قابل توجهی در دفعات ادرار و نیاز فوری برای دفع ادرار را تجربه کردند.

در یک مطالعه گسترده‌تر دیگر، تأثیر مصرف زیاد کافئین بر بی اختیاری در بیش از 65000 زن بدون بی اختیاری ادرار مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق کسانی که روزانه بیش از 450 میلی‌گرم مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که کمتر از 150 میلی گرم در روز مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را به میزان قابل توجهی در آن‌ها افزایش پیدا کرد.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *