اخبار و مقالات

قانون 4M برای طرز درست کردن یک قهوه اسپرسو خوشمزه و حرفه‌ای چیست؟

قانون 4M برای طرز درست کردن یک قهوه اسپرسو خوشمزه و حرفه‌ای چیست؟
اسپرسو قهوه ست

 

می‌دانستید ایتالیایی ها که خبرگان تهیه دم آوری قهوه به روش اسپرسو هستند برای تهیه کردن یک اسپرسوی ایده آل محقق شدن چهار شرط را لازم می دانند؟
این چهار شرط به قانون 4M معروف شده است. اما قانون 4M برای طرز درست کردن یک قهوه اسپرسو خوشمزه و حرفه‌ای چیست؟ در مورد قانون جالب 4M و تاثیر آن در طرز درست کردن قهوه اسپرسو در مجله قهوه ست بخوانید.

 

قانون 4M شامل موارد زیر است:

 

قانون 4M برای طرز درست کردن یک قهوه اسپرسو خوشمزه و حرفه‌ای چیست؟

 

1:Miscela: ترکیب قهوه مناسب
2:Macinazione: آسیاب
3:Macchina: دستگاه اسپرسو
4:Mano: مهارت اپراتور دستگاه یا باریستا

اسپرسو قهوه ست

۱- Miscela: ترکیب دانه‌های قهوه با یکدیگر را اصطلاحا blend کردن می‌گویند، معمولا برای داشتن یک اسپرسوی ایده‌آل دانه‌های خاصی با نسبت‌های خاصی باید باهم ترکیب شوند، هدف از این کار داشتن فنجانی ایده‌آل و متعادل از نظر عطر، طعم، Crema، ته مزه و… است. در واقع هر دانه‌ای که در ترکیب به کار می‌رود مسئول یکی از شاخصه‌های فوق است و لذا اولین قدم را داشتن ترکیب مناسب از دانه‌ها شامل می‌شود.

۲- Macinacaffe، Macinazione: اشاره به آسیاب دارد. میزان آسیاب شدن دانه‌های قهوه باید به اندازه‌ای باشد که زمان عبور کامل آب از داخل قهوه و کامل شدن فنجان اسپرسو چیزی حدود ۲۵-۳۰ ثانیه باشد، همچنین برای اسپرسو آسیاب‌های به اصطلاح Conical (تیغه های مخروطی) در مقابل آسیاب‌های به اصطلاح دیسکی و مسطح (flat) مناسب‌تر است.

۳- Macchina: داشتن دستگاه اسپرسو مناسب برای داشتن اسپرسوی ایده‌آل بسیار حیاتی است، دستگاه اسپرسو باید قادر باشد که آب رابه درجه حرارت مشخص برساند و در تمام طول مدت عصاره‌گیری اسپرسو این درجه حرارت را تقریبا یکنواخت و بدون تغییر نگه دارد. همچنین فشاری را که دستگاه تحت آن فشار آب را از داخل پودر قهوه عبور می‌دهد باید مقداری ثابت و یکنواخت در هر سیکل عصاره‌گیری باشد، داشتن دستگاه حرفه‌ای به طرز چشمگیری کیفیت اسپرسوی شما راافزایش می‌دهد.

۴- Mano: شاید مهم‌ترین مرحله در داشتن یک اسپرسوی ایده‌آل مهارت‌های باریستایی باشد که تمام عوامل فوق را در کنار هم قرار دهد و به بهترین نحو از دستگاه استفاده کند، چیزی که در آشپزی اصطلاحا به آن «دست آشپز» می‌گویند. این قانون بدین معناست که حتی با یکسان بودن تمام شرایط فوق بازهم اسپرسویی که هر باریستا تهیه می‌کند با باریستایی دیگر فرق دارد، تجربه و داشتن دانش باریستایی ضامن تهیه یک اسپرسو ایده‌آل است.

اسپرسو قهوه ست

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید اسپرسو جزء تخصصی‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در دنیا وجود دارد. بنابراین همیشه کافی‌شاپی را برای نوشیدن اسپرسو انتخاب کنید که احساس کنید قانون 4M در آنجا رعایت می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *