آموزش

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؛ طرز تهیه و نکات تکمیلی

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؛ طرز تهیه و نکات تکمیلی

 

یکی از انواع پرطرفدار قهوه در سرتاسر دنیا قهوه سرد دم یا کلد برو است. بعضی هم از خواص قهوه سرد می‌گویند و خرید قهوه سرد را به جای نوشیدنی‌های گرم قهوه پیشنهاد می‌دهند. اگر شما هم به دنبال رسپی یک نوشیدنی سرد با قهوه هستید بد نیست طرز تهیه قهوه کلد برو با فرنچ پرس را یاد بگیرید. به نظر می‌رسد با شروع فصل تابستان قهوه سرد حتی بیشتر از قهوه گرم در ساعات مختلف روز حال شما را جا بیاورد. در این مقاله از سایت indeed coffee در مجله قهوه ست به شما می‌گوییم که قهوه سرد دم چیست و چگونه با فرنچ پرس قهوه سرد یا کلد برو درست کنید.

 

قهوه سرد دم چیست؟

 

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؛ طرز تهیه و نکات تکمیلی

 

همان‌طور که از نام قهوه سرد دَم یا کلد برو مشخص است تفاوت آن با سایر انواع قهوه عصاره‌گیری به وسیله آب سرد است. در حقیقت همین تعریف ساده تفاوت‌های آن را با قهوه عصاره‌گیری شده توسط آب داغ مشخص می‌کند. به عبارت دیگر در طرز تهیه قهوه سرد دَم همان‌طور که از نامش پیداست حرارت نقشی ندارد، بلکه این زمان است که باعث عصاره گیری از سابه قهوه می‌شود. برای درست کردن قهوه سرد دم گاهی حتی  تا 24 ساعت برای صورت گرفتن یک عصاره گیری قابل قبول با آب سرد زمان لازم است.

معمولا قهوه عصاره گیری شده از لحاظ طعم بسیار شفاف و شیرین و از نظر عطر و بو بسیار خوش عطر است. نکته حائز اهمیت این نوع قهوه اسیدیته کمتر آن نسبت به قهوه‌های عصاره گیری شده به روش‌های دیگر است. بنابراین می‌توان آن را به آن‌دسته از علاقمندان قهوه که سیستم گوارشی حساسی دارند و معمولا پس از مصرف قهوه دچار ناراحتی سیستم گوارشی می شوند به عنوان یک قهوه مناسب پیشنهاد کرد. روش های متفاوتی برای طرز تهیه قهوه سرد دَم وجود دارد ولی به طور کلی می‌توان روش تهیه آن را به این شکل تعریف کرد: مجاورت آب سرد با سابه قهوه نسبتا درشت آسیاب شده و استخراج کافئین و  روغن ها، قندها و… به مدت چند ساعت.

 

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؛ طرز تهیه و نکات تکمیلی

 

مسئله‌ای که در طرز تهیه قهوه کلد برو همواره محل مناقشه است میزان کافئین قهوه عصاره‌گیری شده با آب سرد نسبت به آب گرم است. کافئین حلالیت پذیری نسبتا زیادی در آب داغ دارد ولی در دمای محیط، حلالیت پذیری بسیار پایینی دارد و در نتیجه اگر فقط این نکته را در نظر بگیریم قهوه سرد دَم باید کافئین بسیار پایینی داشته باشد. ولی نکته اینجاست که زمان تماس آب با سابه قهوه در روش سرد دَم بسیار بیشتر است و لذا زمان بیشتری برای استخراج کافئین وجود دارد. از سوی دیگر از لحاظ نسبت وزن آب و قهوه در این دو روش تفاوت‌هایی وجود دارد. معمولا در روش سرد دَم گاهی برای مقداری یکسان آب تا 2 برابر قهوه بیشتری استفاده می‌شود. بنابراین با وجود پارامترهای زیادی که در میزان کافئین نهایی قهوه سرد دَم وجود دارد نمی‌توان به این پرسش پاسخ قطعی داد.

 

طرز تهیه قهوه سرد یا کلد برو با فرنچ پرس

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؛ طرز تهیه و نکات تکمیلی

مرحله اول

 

ابتدا قهوه را اندازه‌گیری کنید. در واقع در پروسه طرز تهیه قهوه سرد دم یا کلد برو با فرنچ پرس نخستین سوالی که پیش می‌آید این است که چه مقدار قهوه نیاز داریم.

جواب این سوال بسته به اینکه شما از چه کسی می‌پرسید، متفاوت است. اما بهترین و کوتاه‌ترین پاسخ این است، بیشتر از چیزی است که شما برای قهوه دم کرده معمولی نیاز دارید! اگر نمی‌خواهید خیلی در اندازه‌گیری دو دو تا چهار تا کنید کافی است قهوه‌ای را که معمولاً در هنگام تهیه قهوه دمی گرم استفاده می‌کنید را دو برابر کنید. اما اگر می‌خواهید خیلی دقیق و با محاسبات ریاضی این کار را انجام دهید به شما می‌گوییم چکار کنید.

در تهیه قهوه دم‌آوری شده گرم یا همان قهوه فرانسه با فرنچ پرس ما از نسبت حدودی 17 به 1 استفاده می‌کنیم. این یعنی 17 قسمت آب و 1 قسمت قهوه. اما در تهیه قهوه کلد برو با فرنچ پرس بهترین نسبت 7 به 1 یا 3 به 1 است. یعنی 7 قسمت آب و 1 قسمت قهوه یا 3 قسمت آب و 1 قسمت قهوه.

به عقیده کارشناسان قهوه بهترین نسبت برای قهوه سرد دم با فرنچ پرس همان 7 به یک است. اگر احساس کردید قهوه‌ای که با نسبت 7 به یک درست کرده‌اید طعم مطلوب و مورد نظر شما را ندارید بهتر است مدت زمان عصاره گیری آن را بیشتر کنید به جای اینکه مقدار قهوه را بیشتر کنید. بهتر است برای تهیه قهوه کلد برو با فرنچ پرس از فرنچ پرس‌های بزرگ استفاده کنید نه کوچک چون حجم قهوه و آب بیشتر است. چرا چون اگر قهوه مورد نظرتان را به دست نیاورید باید 12 ساعت دیگر دوباره صبر کنید تا یک قهوه سرد دم درست کنید در حالی که این زمان برای قهوه دم کرده گرم با فرنچ پرس فقط 4 دقیقه است.

به نظر می‌رسد بهترین دستگاه فرنچ پرس برای این کار سایز 34 است. اما بهترین نسبت‌ها برای تهیه قهوه سرد دم با فرنچ پرس و در نهایت مقدار قهوه‌ دم کرده سرد که با فرنچ پرس سایز 34 به دست می‌آید به این ترتیب است:

 

*نسبت 17 به 1 برای تهیه قهوه دم کرده سرد معمولی با فرنچ پرس: 17 قسمت آب و 1 قسمت قهوه: 890 گرم آب و 48 گرم قهوه آسیاب شده که در مجموع 857 گرم است و در انتها 733 گرم یا 26 اونس قهوه دم کرده سرد به ما می‌دهد.

 

*نسبت 12 به 1 برای تهیه قهوه دم کرده سرد با فرنچ پرس: 800 گرم آب سرد و 67 گرم قهوه آسیاب شده که در مجموع 867 گرم است و در نهایت 686 گرم یا 24 اونس قهوه دم کرده سرد به ما می‌دهد.

 

*نسبت 7 به 1 برای تهیه قهوه سرد دم یا کلد برو با فرنچ پرس: 765 گرم آب و 107 گرم قهوه آسیاب شده که در مجموع 864 گرم است و در نهایت 588 گرم یا 21 اونس قهوه سرد دم به ما می‌دهد.

 

همانطور که می‌بینید هر چه مقدار قهوه آسیاب شده بیشتر می‌شود در نهایت مقدار قهوه دم کرده سردی که به دست می‌آید کمتر است.

 

مرحله دوم: آسیاب قهوه

 

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؟

 

بهترین قهوه برای درست کردن کلد برو با فرنچ پرس قهوه درشت یا سایز coarse آسیاب شده است. در این فرایند قهوه آسیاب شده نباید بیش از حد ریز باشد چون در غیر این صورت از فیلترهای مورد استفاده شما برای جدا کردن قهوه از آب عبور می کند. پس اگر خودتان دانه قهوه را آسیاب می‌کنید، نسبت به موردی که برای دستگاه اسپرسو استفاده می‌کنید از بافت زمخت ‌ری استفاده کنید.

 

مرحله سوم: قهوه آسیاب شده و آب را به فرنچ پرس اضافه کنید

 

درست مثل زمانی که می‌خواهید با فرنچ پرس قهوه دمی درست کنید، برای قهوه سرد یا کلد برو هم آب و قهوه آسیاب شده را در فرنچ پرس بریزید. فقط این بار به جای آب داغ از آب سرد یا آبی که هم دمای محیط است استفاده کنید. برای درست کردن قهوه سرد دم آب فیلتر شده یک گزینه‌ی ایده‌آل است.

مرحله چهارم: آرام و آهسته ترکیب آب و قهوه را هم بزنید

با یک قاشق کوچک آب و قهوه را آرام و آهسته هم بزنید تا مطمئن شوید که تمام قهوه‌ها با آب در تماس هستند. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید قهوه را با آب بپوشانید.

 

مرحله پنجم: درب فرنچ پرس را ببندید و 12 ساعت صبر کنید

 

چطور با دستگاه فرنچ پرس قهوه سرد دم یا کلد برو درست کنیم؛ طرز تهیه و نکات تکمیلی

 

در این مرحله چون قرار نیست پیستون فرنچ پرس را فشار دهید (12 ساعت برای این کار باید صبر کنید) باید به جای درب، روی فرنچ پرس را با یک نعلبکی، بشقاب کوچک یا سلفون بپوشانید. برخی عقیده دارند که باید فرنچ پرس را در یخچال بگذارند تا این 12 ساعت تمام شود اما به عقیده کارشناسان قهوه بهتر است این عصاره‌گیری در دمای اتاق انجام شود. به این ترتیب مدت زمان عصاره گیری قهوه هم کوتاه‌تر می‌شود. اما اگر قرار است قهوه را در فرنچ پرس بگذارید و از خانه بیرون بروید و احتمال می‌دهید بیشتر از 12 ساعت قرار است بیرون از منزل باشید بهتر است فرنچ پرس را در یخچال بگذارید.

 

مرحله ششم: قهوه کلد برو را سرو کنید

 

بعد از 12 ساعت بالاخره پیستون فرنچ پرس را به سمت پایین فشار دهید و 30 ثانیه پرس کنید. سپس می‌توانید قهوه سرد دم خود را در یک شیشه یا بطری تمیز بریزید یا در ماگ سرو کنید. دقت کنید که همه‌ی آسیاب‌های قهوه آنطور که دوست داریم و دلخواه‌مان است ممکن است ایده‌آل نباشند و در نتیجه در قهوه سرد دم ذرات قهوه را مشاهده کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید دوباره قهوه‌تان را فیلتر کنید. یک فیلتر کاغذی روی ماگ قهوه‌تان بگذارید و قهوه را از آن رد کنید تا یک قهوه کلد برو شفاف و تمیز داشته باشید. رسپی اصلی قهوه سرد دم یا کلد برو همین است.

 

مرحله هفتم: فرنچ پرس را تمیز کنید

 

موقع تمیز کردن دستگاه فرنچ پرس می‌توانید تفاله‌های قهوه را به عنوان کمپوست و کود باغچه و گل و گیاه جمع‌آوری کنید. خوبی فرنچ پرس این است که برای افرادی که جای کافی ندارد هم می‌توان با آن قهوه دم کرده گرم درست کرد و هم قهوه سرد؛ به عبارت دیگر یک وسیله به درد بخور دوکاره و مفید که جای کمی هم اشغال می‌کند.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *