اخبار و مقالات

راهنمای کامل طرز تهیه قهوه کلمبیا؛ از کشت تا بو دادن دانه قهو

راهنمای کامل قهوه کلمبیا؛ از تولید و کشت تا بهترین طرز تهیه و بو دادن دانه قهوه

در بخش نخست این مقاله در مورد این صحبت کردیم که کلمبیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان است و به دلیل تولید قهوه بسیار عالی عربیکا شناخته شده است. اما چه چیزی قهوه کلمبیا را تبدیل به یک قهوه بسیار خاص می‌کند؟ و از کجا می‌توانید دانه قهوه کلمبیایی را خریداری کنید؟ در بخش نخست راهنمای کامل قهوه کلمبیایی در مورد مراحل تولید، پروفایل طعمی و فرایند پردازش قهوه کلمبیا صحبت کردیم و در بخش دوم در مورد بهترین روش برشته کردن و بو دادن، طرز تهیه قهوه کلمبیا و دم‌آوری دانه قهوه کلمبیا و لذت بردن از نوشیدن قهوه کلمبیایی اطلاعات جامع و کاملی را از سایت home grounds به شما خواهیم داد.

 

بخش دوم

 

صنعت قهوه در کلمبیا

 

قبل از رفتن به سراغ طرز تهیه قهوه کلمبیا باید بدانیم که، کشت و تولید قهوه در کلمبیا یک تجارت بزرگ است. آن‌ها سومین تولید کننده بزرگ قهوه در جهان با 12٪ از سهم تولید قهوه دنیا هستند. این امر باعث می‌شود آنها فقط پشت برزیل و ویتنام قرار بگیرند اما بر خلاف این دو کلمبیا تقریباً تولید دانه قهوه عربیکا را در انحصار خود دارد. همان‌طور که پیش از این گفتیم کلمبیا فقط قهوه عربیکا پرورش می‌دهد. این در حالی است که دو کشور دیگر مطرح تولید قهوه در جهان یعنی برزیل و ویتنام قهوه روبوستا هم پرورش می‌دهند. در کلمبیا قهوه عربیکا را در سه نوع مختلف بوربون، تیپیکا و کاتورا جز قهوه‌های تولیدی همیشگی و قدیمی کشت شده در این کشور محسوب می‌شوند و در حال حاضر انواع جدیدی از جمله کاستیلو و تابی هم وجود دارد.

کشت و تولید قهوه در کلمبیا به طور مستقیم نیم میلیون کشاورز را استخدام می‌کند و 800 هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند به این ترتیب این کشور را به بزرگ‌ترین منبع اشتغال روستایی در دنیا تبدیل می کند. تقریباً تمام قهوه‌های کلمبیا در زمین‌های کوچک به وسعت 5 هکتار پرورش می‌یابند و توسط کشاورزان قهوه به صورت خانوادگی و انحصاری تولید می‌شوند.

خرید قهوه کلمبیا

یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای صنعت قهوه تغییر الگوهای آب و هوایی به خاطر تغییر شرایط آب و هوا است. افزایش دما و بارندگی‌های غیرقابل پیش بینی بر تولید دانه قهوه تأثیر منفی می‌گذارد. گیلاس قهوه عربیکا، که بخش عمده ای از محصولات کلمبیا را تشکیل می‌دهند، به ویژه در مقابل تغییرات اقلیمی آسیب پذیرتر هستند.

تغییرات آب و هوایی همچنین نگرانی‌های مهم دیگری را در صنعت قهوه افزایش داده است: قارچ زنگ قهوه و حشره گیلاس قهوه. در حال حاضر هر دو این آفات در ارتفاعات بالاتر گسترش یافته‌اند که می توانند مزارع بیشتری را آلوده کرده و بازده تولید قهوه را کاهش دهند.

 

بهترین روش دم‌آوری و طرز تهیه دانه قهوه کلمبیا کدام است؟

 

راهنمای کامل قهوه کلمبیا؛ از تولید و کشت تا بهترین طرز تهیه و بو دادن دانه قهوه

 

اگر دانه قهوه کمبیا دارید باید بدانید که بهترین روش دم‌آوری آن کدام است تا بتوانید بهتری عطر و طعم را از آن استخراج کنید. چندین ایده و مکتب فکری برای دم‌آوری دانه قهوه کلمبیا وجود دارد که بستگی به درجه رست و برشتگی دانه قهوه و خاستگاه دانه قهوه دارد. بهترین روش دم‌آوری دانه قهوه کلمبیا عبارتند از:

 

طرز تهیه و عصاره گیری دانه قهوه کلمبیا به روش اسپرسو

عصاره گیری دانه قهوه کلمبیا به روش اسپرسو یک انتخاب ایده‌آل است. داشتن اسیدیته بالا و عطر و طعم ملایم ، این دانه قهوه را برای تهیه اسپرسو ایده‌آل می‌کند. بدون داشتن تلخی آشکار دانه قهوه کلمبیا را می‌توان به صورت دارک و تیره بو داد و قوی کرد. سطح بالای اسیدیته نیز بدان معنی است که دانه قهوه کلمبیا حسابی به درد نوشیدنی‌های شیری با پایه اسپرسو مانند ماکیاتو و کاپوچینو می‌خورند.

خرید قهوه کلمبیا

طرز تهیه و دم‌آوری دانه قهوه کلمبیا به روش اروپرس

طعم و مزه متعادل و ملایم و تن‌واری و طعم دهانی کامل دانه قهوه کلمبیا آن را برای دم‌آوری به روش اروپرس به یک قهوه ایده‌آل تبدیل کرده است. بوگوتا، پایتخت کلمبیا  حتی میزبان مسابقات قهرمانی سالانه آئروپرس است که در خدمت تقویت فرهنگ دم‌آوری قهوه در این کشور است.

انواع مشهور قهوه کلمبیایی

 

راهنمای کامل قهوه کلمبیا؛ از تولید و کشت تا بهترین طرز تهیه و بو دادن دانه قهوه

 

قهوه استاندارد کلمبیا که زیر نظر فدراسیون قهوه این کشور تولید می‌شود تنها بر اساس کیفیت جداسازی می‌شود و نه بر اساس منطقه کشت. بالاترین کیفیت قهوه با نام تجاریSupremo   به فروش می‌رسد و درجه بعدی Extra است که کیفیت پایین‌تری دارد. یک رده دیگر از قهوه کلمبیا با نام تجاری هم در بازار Excelso مشهور است که ترکیبی از سوپریمو و اکسترا به شمار می‌رود. اگر قهوه کلمبیایی که می‌خرید برچسبی با هر یک از این نام‌های تجاری داشت می‌توانید مطمئن باشید که قهوه‌تان زیر نظر فدراسیون قهوه کلمبیا کشت شده است. اما اگر قهوه کلمبیایی که خریداری کرده‌اید با نام یکی از مناطق کشت قهوه کلمبیا نام‌گذاری شده بود٬ به احتمال بسیار زیاد قهوه تولیدی یکی از شرکت‌های خصوصی است. قهوه مرغوب کلمبیا از لحاظ خواص طعمی بسیار شبیه قهوه‌های مرغوب کاستاریکا است: یک قهوه کلاسیک تمام‌عیار. در این قهوه هیچ کاراکتر طعمی غالب‌تر از دیگری نیست؛ یعنی یک فنجان قهوه کاملا متعادل. تن‌واری قهوه کلمبیا رو به ملایم است. اسیدیته قهوه ملایم رو به بالاست اما ناخوشایند نیست و مطلوب است. در یک کلام فنجان قهوه‌ کلمبیا یک فنجان شاداب،‌ با طعم‌هایی ظریف و رگه‌هایی از طعم مرکبات و آجیل است.

 

نکات برشته کردن و بو دادن دانه قهوه کلمبیا

 

نکات برشته کردن و بو دادن دانه قهوه کلمبیا

 

یکی از نکات شگفت انگیز در مورد دانه قهوه کلمبیا توانایی آنها در تحمل درجات مختلف بو دادن و برشته کردن است. این تا حد زیادی ناشی از طعم‌های ملایم آنها و حس دهانی ملایم به هنگام چشیدن قهوه است.

 

برشته کردن سبک دانه قهوه طبیعت اسیدی ملایم، و طعم کمرنگ مرکبات و میوه را در این دانه قهوه برجسته می‌کند. از سوی دیگر در این رست دانه قهوه ضمن حفظ طعم گیلاس قهوه، طعم‌های کاکائو و کارامل نیز به چشم می‌آیند و خودشان را نشان می‌دهند.

خرید قهوه کلمبیا

دانه قهوه کلمبیا با سطح برشته کردن و بو دادن متوسط تا دارک یا تیره دارای طعم‌های شدید تر و عطرهای غنی هستند. در حالی که هنوز هم اسیدی است، اما طعم میوه‌ای روشن آن کم شده و طعم‌های شیرین‌تر کاکائو خودشان را بیشتر نشان می‌دهند.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *