اخبار و مقالات

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و انواع کپسول قهوه نسپرسو و …

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و انواع کپسول قهوه نسپرسو و ...

 

انواع کپسول قهوه در دنیا حالا دیگر جز جدایی‌ناپذیر نوشیدنی‌های خانگی در سبک زندگی مدرن امروزی هستند. در سال 2018، 59 میلیارد کپسول قهوه تولید شد. در همان سال، بازار جهانی پد ‌های قهوه تقریباً 1.3 میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شده بود. تخمین زده می‌شود که نسپرسو به تنهایی سالانه 14 میلیارد پد تولید می‌کند و صدها نوشیدنی آن‌ها در هر ثانیه نوشیده می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد بازگشت به دورانی که چیزی به نام کپسول قهوه وجود نداشت غیرممکن است. اما انواع کپسول قهوه اصلا از کجا آمد و قصه این قهوه از کجا شروع شد؟ در دو بخش این مقاله از سایت perfect daily grind در مجله قهوه ست به شما می‌گوییم که کپسول قهوه از کجا آمده و در آینده چه مسیری را طی خواهد کرد.

 

بخش اول

شروعی آرام برای پدهای قهوه

 

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و کپسول قهوه نسپرسو

 

بازار قهوه پدی با Nespresso آغاز شد که در سال 1986 توسط شرکت چند ملیتی نستله سوئیس راه‌اندازی شد. این ایده زمانی متولد شد که اریک فاور، مهندس شرکت نستله، در سال 1975 از یک بار اسپرسو مخصوص ایتالیایی بازدید کرد. وی مشاهده کرد که باریستاها به طور مداوم اهرم های دستگاه اسپرسو خود را می کشیدند تا فشار را افزایش دهند و نحوه استخراج قهوه را تغییر دهند.

طی ده سال، فاور این ایده را پدید آورد تا یک دستگاه دم‌آوری درست کند که از پویایی دستگاه اسپرسو تقلید کند. دستگاه هوای تحت فشار را به آب و قهوه آسیاب شده اضافه کرد تا نوشیدنی‌ای ایجاد کند که دارای لایه‌ای مشخص از کریما باشد. در سال 1986 بود که نستله علامت تجاری را ثبت کرد و دستگاه را به ثبت رساند.

 

دستگاه قهوه نسپرسو

 

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و انواع کپسول قهوه نسپرسو و ...

 

Nespresso در ابتدا دستگاه‌های خود را به عنوان یک دستگاه قهوه ساز واحد و با کاربرد آسان برای ساختمان‌های اداری آماده کرد. اما پس از آنکه آنها چهار نوع کپسول مختلف را به دفاتر مختلف در سوئیس و ژاپن تحویل دادند، هیچ کس از آن‌ها استقبالی نکرد.

 

در سال 1988، ژان پل گیلارد به نسپرسو پیوست. وی تصمیم گرفت نحوه فروش دستگاه‌های نسپرسو را تغییر دهد. او به جای هدف قرار دادن این محصول برای کارمندان، به دنبال فروش آن به عنوان یک کالای لوکس به مصرف کنندگان خانگی بود. او حتی قیمت هر کپسول را حدود 50 درصد افزایش داد. فروش کپسول قهوه نسپرسو آغاز شد. تقریباً در همان زمان، گیلارد “Club Nespresso”  یا “Le Club” را ایجاد کرد که باعث می‌شد مشتریان احساس کنند بخشی از یک «سبک زندگی» منحصر به فرد قهوه هستند.

 

«آندره چانکو» یکی از بنیانگذاران قهوه Yardstick در مانیل، فیلیپین است. او اخیراً موسس Morning ، یک بازار آنلاین کپسول قهوه تخصصی شده است. او در این باره می‌گوید: «در ابتدا، نسپرسو به نوشندگان قهوه این فرصت را داد که از اسپرسو در خانه لذت ببرند، بدون تمام مشخصات فنی تهیه یک اسپرسوی عالی، این تحول یک تاثیرگذاری عالی بود ». راحتی، اصلی‌ترین عاملی بود که با همراه با ظرافت راه حل این مسئله شده بود.

 

افزایش فروش قهوه کپسولی نسپرسو

 

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و کپسول قهوه نسپرسو

 

در اواخر دهه 1980 و 1990، فروش قهوه کپسولی نسپرسو افزایش پیدا کرد. اما در حالی که پدهای قهوه در اروپا محبوبیت بیشتری پیدا کردند، آنها برای گرفتن بازار ایالات متحده تلاش می‌کردند. برخی دلیل این امر را محبوبیت بالای قهوه فیلتری در ایالات متحده در مقایسه با اروپا می‌دانند، جایی که اسپرسو در طول تاریخ گسترش و محبوبیت بیشتری داشته است.

 

اما با موفقیت بیشتر کپسول قهوه نسپرسو از دهه 1990، رقبا کم کم ظاهر شدند. در سال 1990، Green Mountain Coffee Roasters که درحال حاضر هم با عنوان Keurig Dr Pepper در بازار حضور دارد (Keurig)،  یک مارک کپسول تک نفره را در ایالات متحده تأسیس کرد.

 

با این همه، در حالی که نسپرسو برای حمایت از تبلیغات گران قیمت و گسترش روزافزون خود، سود بسیار زیاد نستله را پشت سر خود داشت، کوریگ این کار را انجام نداد. یک بازی انتظار آغاز شد: مارک‌های رقیب انواع کپسول قهوه ظهور کردند و کم کم مشهور شدند در حالی که Nespresso سلطه خود را بر بازار قهوه کپسولی حفظ کرده بود.

 

انفجاز بازار قهوه کپسولی

 

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و کپسول قهوه نسپرسو

 

تا سال 2006، درآمد نسپرسو از 500 میلیون پوند گذشته بود و تعدادی از رقبا از جمله کوریگ وارد بازار شده بودند. آندره در این باره می‌گوید: «حق ثبت اختراع آن‌ها از حدود سال 2012 از بین رفته و این به سایر قهوه‌سازها اجازه می‌دهد تا این قالب را تهیه و عرضه کنند.» او توضیح می‌دهد که از آنجا که دستگاه‌های کپسول قهوه از قبل محبوبیت زیادی داشتند، رقبا می‌توانستند وارد بازار شوند و فقط  پد ارائه دهند و دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای تولید ماشین پرهزینه خودشان نبود.

 

نسپرسو در ابتدا حدود 1700 حق ثبت اختراع ثبت کرده بود و آن‌ها سعی کردند از شرکت‌هایی که محصولات مشابه تولید می‌کردند شکایت کنند، اما خیلی دیر شده بود. تا سال 2010، شرکت سارا لی، از ایالات متحده آمریکا، کپسول‌های خود را در فرانسه معرفی کرد. در طی چند ماه، آن‌ها میلیون ها دلار با قیمت ارزان‌تر از پد Nespresso فروخته بودند.

 

تاریخچه کوتاهی در مورد پدهای قهوه و کپسول قهوه نسپرسو

 

امروزه حدود 400 مارک انواع کپسول قهوه رقیب در بازار وجود دارد. جان استیل مدیر عامل Cafédirect است، یک شرکت مستقر در انگلستان که متخصص قهوه، چای و کاکائو است. او در این باره می گوید: « شرکت Cafédirect  پد ‌های قهوه سازگار با Nespresso  خود را در سال 2014 راه‌اندازی کرد. در آن زمان، فقط چند پد و کپسول  در بازار موجود بود.»

 

معرفی کپسول قهوه ایرانی ست پرسو محصولی از ست کافی

 

جان توضیح می‌دهد که مصرف کنندگان کپسول قهوه معمولاً می‌خواهند تجربه کافی‌شاپ را در خانه خودشان ایجاد کنند. او ادامه می‌دهد: « این موردی بود که تعدادی کافی شاپ زنجیره‌ای شناسایی کردند و می‌خواستند از آن استفاده کنند. رشد بازار از طریق غلافهای قابل شارژ نسپرسو و تعدادی از تازه واردان حاصل می شود.»

خبر خوب این است که هم اکنون کپسول‌های قهوه ست با نام ” ست پرسو SETpresso ” در فروشگاه‌های قهوه ست برای خرید در دسترس شماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *