اخبار و مقالات

آیا شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم قهوه شما تاثیر می‌گذارد؟

آیا شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم قهوه شما تاثیر می‌گذارد؟

 

وقتی در مورد آنچه در طعم و مشخصات قهوه شما تأثیر می‌گذارد صحبت می‌کنیم احتمالاً عواملی مثل نحوه عصاره گیری، اندازه آسیاب، دمای آب و کیفیت آب را در نظر می‌گیرید. اما آیا می‌دانید شکل سبد فیلتر هم می‌تواند بر طعم قهوه شما تأثیر بگذارد؟ بیایید اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی هندسه و طراحی یک سبد فیلتر قهوه که روی طعم فنجان قهوه شما تاثیر می‌گذارد بیشتر صحبت کنیم. این مقاله را از سایت perfect daily grind در مجله قهوه ست بخوانید.

 

بررسی شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم قهوه

 

آیا شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم قهوه شما تاثیر می‌گذارد؟

 

پروفسور «ویلیام ریستنپارت»، مدیر مرکز قهوه UC دیویس است، که در مورد روش‌هایی برای تهیه بهتر فیلتر قهوه تحقیق می‌کند. او به در این باره می‌گوید که قهوه‌های تجاری دم شده عموما دارای سبد مسطح و یا مخروطی هستند. با این حال شواهد زیادی وجود ندارد که بگوییم کدام یک از حالات هندسی برای سبد فیلتر قهوه مناسب است. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا باید نوشیدنی قهوه را در سبد فیلتر مسطح و نیمه مخروطی امتحان و این دو را با هم مقایسه کنیم؟ از سوی دیگر چگونه می‌توان متوجه شد که کدوم یک از شکل‌های سبد فیلتر قهوه نوشیدنی بهتر و خوش طعم‌تری به ما می‌دهد. مقایسه این دو مورد آسان نیست. همچنین سوال اینجاست که هنگام استفاده از دو سبد با طراحی فیلتر متفاوت برای تهیه قهوه، چه تفاوتی در قهوه‌های به دست آمده ایجاد می‌شود؟

 

برای پاسخ به این سوالات ما یک سری آزمایش انجام دادیم و بر اساس نتایج این آزمایش‌ها تمامی موارد مثل اندازه آب، قهوه، دما و دیگر چیزها یکسان است به جز مدل و طراحی سبد فیلتر.

 

در این میان تیم دکتر ولیام ریستنپارت متوجه شد که سبد فیلتر توانسته تفاوت‌های چشمگیر و قابل توجهی در طعم قهوه ایجاد می‌کند.

 

چرا شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم نهایی قهوه تاثیر می‌گذارد؟

 

آیا شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم قهوه شما تاثیر می‌گذارد؟

 

شاید برای نتیجه‌گیری منطقی در این زمینه این نکته مهم را یادآوری کنیم که عصاره گیری کردن قهوه در اصل یک تمرین کنترل شده در تغییرات شیمیایی است. به همین دلیل در زمان درست کردن قهوه در واقع مولکول‌ها را به این سمت هدایت می‌کنیم که از داخل ذرات جامد قهوه وارد آب شوند.

در این میان به این نکته توجه کنید که اگر قسمت پایین سبد شما مسطح باشد، آبی که به قسمت میانی سبد برخورد می‌کند با شدت و حدت پخش  و وارد سوراخ های مرکزی می‌شود.

این الگو تنها برای سبدهای مسطح صادق است و این روند در سبدهای مخروطی بسیار متفاوت است. به این ترتیب که در سبدهای مخروطی آب به شدت در سطح پخش نمی‌شود.

 

نتایج تحقیقات مرکز پژوهش‌های قهوه در این باره نشان می‌دهد که بین قهوه‌های عصاره گیری شده در سبد فیلتر مسطح و نیمه مخروطی تفاوت وجود دارد و دلیل آن نیز تفاوت بین شیوه جریان آب در بستر قهوه است. اما تغییر تکنیک ریختن و در نتیجه تغییر در طعم قهوه به دست آمده در دو مدل سبد فیلتر قهوه را خواهیم داشت.

 

بهترین شکل هندسی برای سبد فیلتر کدام است؟

 

آیا شکل و طراحی سبد فیلتر روی طعم قهوه شما تاثیر می‌گذارد؟

 

با این تفاسیر سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کدام مدل سبد فیلتر بهتر است؟ مثل خیلی چیزهای دیگر که روی طعم قهوه تاثیر می‌گذارد، این مورد هم به سلیقه افراد مختلف و طعم قهوه‌ای که می‌پسندند برمی‌گردد.

 

زمانی که از متخصصان قهوه خواستیم تا قهوه‌های مشابه را با سبدهای مختلف فیلتر که از نظر مدل با هم تفاوت داشتند دم کنند در نهایت ویژگی‌های طعمی متفاوتی به دست آوردند.

آنها متوجه شدند قهوه‌ای که با فیلتر مخروطی تهیه می‌شود دارای طعمی گلی و شبیه چای دارد و قهوه‌ای که با سبد مسطح آماده می‌شود دارای طعمی دودی و شبیه توتون است.

 

به این ترتیب همان‌طور که متوجه شدید تهیه یک فنجان قهوه خوب و متعادل به بسیاری از متغیرهای مرتبط بستگی دارد. انتخاب شکل سبد فیلتر قهوه شما ممکن است مهمترین عامل در تعیین پروفایل قهوه نباشد، اما شواهد نشان می دهد که در طعم نهایی آن بی‌تاثیر هم نیست.

 

بنابراین اگر در گیرودار خرید دستگاه قهوه‌ساز جدید هستید موقع انتخاب دستگاه حتما به طراحی و مدل هندسی سبد فیلتر قهوه دستگاه توجه داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *