اخبار و مقالات

همه چیز درباره فرهنگ نوشیدن روزانه قهوه در ایتالیا

همه چیز درباره فرهنگ نوشیدن روزانه قهوه در ایتالیا

 

قهوه در دهه 15 میلادی معرفی شد و خرید عمده قهوه پس از 125 سال آغاز شد، تأمین کننده قهوه ایتالیا در ابتدا فقط یمن بود. 5 مرحله از راهنمای قهوه‌نوشی در ایتالیا به شما می‌آموزد که در کافی‌شاپ‌های ایتالیایی چطور قهوه بنوشید. این روز با تشریفات قهوه تعریف می شود: یک کاپوچینو همراه با صبحانه، یک کافه ماکیاتو، یا دو بار، به عنوان یک وعده بعد از ظهر  و اسپرسو بعد از شام. و مانند هر فرهنگ دیگری، قهوه ایتالیایی با قوانینی به ظاهر مرموز همراه است. در ایتالیا وقتی یک لاته سفارش دهید، یک لیوان شیر به شما می‌دهند (دقیقاً همان چیزی است که شما سفارش داده‌اید). اگر بعد از ساعت 11 صبح یک کاپوچینو سفارش دهید احتمالا به شما انگ خارجی بودن زده خواهد شد. این مقاله در مورد فرهنگ نوشیدن قهوه در ایتالیا و اینکه چطور مثل یک ایتالیایی اصیل قهوه سفارش بدهید را از سایت Eataly در مجله قهوه ست بخوانید.

 

مرحله اول: BUONGIORNO یا صبح به خیر!

 

چطور مثل یک ایتالیایی اصیل قهوه بنوشیم؟

 

در فرهنگ قهوه‌نوشی در ایتالیا هر روز صبح با یک صبحانه حاوی یک عدد شیرینی همراه با یک قهوه شیرین و خوشمزه آغاز می‌شود، این قهوه‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

کاپوچینو

 

میتوان حجم های مساوی اسپرسو، شیرداغ و شیر کف داده شده عنوان کرد.

 

Caffè latte

 

اسپرسو با شیر داغ بیشتر  و کف کمتر.

 

ماکیاتو لاته

 

نوشیدنی ماکیاتو لاته در حقیقت شیر داغ شده که با قهوه اسپرسو نشان‌دار یا لکه‌دار شده است.

 

 

PRENDIAMO UN CAFFÈ:  بیایید یک قهوه بخوریم!

 

همه چیز درباره فرهنگ نوشیدن قهوه در ایتالیا

 

در فرهنگ قهوه‌نوشی در ایتالیا بعد از قهوه صبحانه، در هر کافه قهوه ایتالیایی نوشیدنی قهوه محبوب مردم یک فنجان اسپرسو است؛ یک فنجان قهوه سیاه و کوچک اما قوی. ایتالیایی‌ها معمولاً یک فنجان قهوه اسپرسو را به عنوان وعده بعد از ظهر یا بعد از یک وعده غذایی میل می‌کنند.

 

این هم جالب است بدانید که ایتالیایی‌ها به دو شات قهوه اسپرسو دوپیو (Doppio) می‌گویند که سفارش دادن آن در ایتالیا مرسوم نیست. آن‌ها اگر به کافئین بیشتری در طول روز نیاز داشته باشند به جای اینکه دو شات قهوه اسپرسو سفارش بدهند ترجیح می‌دهند دو بار به کافی‌شاپ بروند و هر بار یک شات قهوه اسپرسو سفارش بدهند.

 

ترکیب کردن قهوه به روش ایتالیایی

 

در طول قرن‌ها، ایتالیایی‌ها تغییرات مختلفی در فنجان قدرتمند قهوه اسپرسو ایجاد کرده‌اند:

 

Caffè macchiato (کافه ماکیاتو)

 

ترکیب قهوه اسپرسو با اندک مقداری شیر یا فوم شیر بوده و ممکن است از شما درباره گرم یا سرد بودن شیر هم سؤال کنند. این قهوه کم رنگ شیری را می‌توانید به دفعات به عنوان یک قهوه نرمال نوش جان کنید.

 

Caffè corretto

 

این نوشیدنی که در ترجمه لغت به لغت به «قهوه اصلاح شده» ترجمه می‌شود، شامل ترکیب یک شات قهوه اسپرسو با با اندکی لیکور یا کنیاک.

 

 Caffè americano

 

ایتالیایی‌ها به ترکیب یک شات قهوه اسپرسو که مقدار زیادی آب گرم رقیق شده است قهوه آمریکانو می‌گویند.

 

Caffè lungo

 

«قهوه لونگو» در حقیقت در برابر «قهوه ریسترتتو» قرار دارد؛ یعنی همه مشخصات همان اسپرسو، فق اینکه حجم آن دو برابر اسپرسو، یعنی ۶۰ میلی لیتر (۲ اونس) است. لونگو در ایتالیایی به معنای «کشیده» است. ممکن است به درخواست مشتری تا ۹۰ یا ۱۲۰  میلی لیتر (۳ یا ۴ اونس) هم این قهوه درست شود. در کشورهای انگلیسی ‌زبان اگر لونگو سفارش دهید، برایتان «کافی‌ کرِما» سرو می‌کنند. واژه‌های لونگو و ریسترتتو در واقع مدت زمان عصاره‌کشی و در نتیجه حجم کشیده شده را توصیف می‌کنند. اگر در اسپرسو نسبت نوشیدنی قهوه به سابه قهوه را ۲ به یک بگیریم، در ریسترتتو این نسبت ۱ به یک و در لونگو ۴ به یک (یا ۳ به یک) است.

 

در واقع منظور از قهوه لونگو در ایتالیا این است که اسپرسو بیشتر از حد معمول رقیق شده است. به عبارت دیگر اسپرسو در طول ۲۵ تا ۳۰ ثانیه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر نوشیدنی به ما می‌دهد، اما اسپرسو لونگو در حدود ۱ دقیقه آماده می‌شود که حجم آن ۵۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر است. اسپرسو لونگو (لونگو در فارسی به معنای بلند ترجمه شده است) نسبت به اسپرسو معمولی سبک‌تر اما تلخ‌تر است. هر چه حجم آب عبور کننده از قهوه را بیشتر کنیم، مزه‌ آن تلخ‌تر می‌شود.

 

قهوه بیرون‌بر؛ در ایتالیا هرگز

 

چرا ایتالیایی‌ها قهوه استارباکس نمی‌نوشند؟

 

از آنجایی که فرهنگ نوشیدن قهوه در ایتالیا یک رویداد اجتماعی و لذت بردن از قهوه هر بار در مقادیر کم و دفعات مکرر است بنابراین در فرهنگ قهوه‌نوشی در ایتالیا لیوان‌های بخر و ببر یا بیرون‌بر در لیوان‌های یک بار مصرف یک بار مصرف مثل قهوه‌های استارباکس اصلا مرسوم و محبوب نیست.

 

بد نیست این را هم بدانید ایتالیا با اینکه خودش مزرعه قهوه ندارد اما ایتالیایی‌ها در ترکیب کردن دانه‌های قهوه بسیار ماهرند. به همین دلیل هم یکی از تولیدکنندگان قهوه در جهان محسوب می‌شوند. این در حالی است که هر 20 منطقه ایتالیا فرهنگ خاص قهوه نوشی منحصر به فرد خودشان را دارند. اسپرسو در تمام مناطق وجود دارد اما برای مثال در منطقه شمال Le Marche از قهوه اسپرسو با طعم انیسون می‌توانید لذت ببرید. در جنوب سیسیل، caffè d’un parrinu را امتحان کنید، قهوه‌ای با الهام از طعم عربی که با میخک، دارچین و کاکائو طعم‌دار شده است.

 

AL BANCO؛ قهوه بعد از ظهر در ایتالیا یعنی پایان خوش یک روز سخت

 

AL BANCO؛ قهوه بعد از ظهر در ایتالیا یعنی پایان خوش یک روز سخت

 

در ایتالیا، قهوه را به طور معمول در کنار دوستان یا در کافی شاپ نوش جان می‌کنید. سنت قهوه‌نوشی در ایتالیا به این ترتیب است که موقع غروب در حالی که دارید با دوستان‌تان صحبت می‌کنید هوس می‌کنید که یک فنجان قهوه AL BANCO بنوشید که پایانی خوش برای یک روز سخت کاری خواهد بود. شاید این موضوع به نظرتان خیلی عادی باشد اما وقتی بدانید ایتالیایی‌ها تا آن موقع چندین فنجان قهوه خورده‌اند شاید تعجب کنید. شاید اگر دنیا خودش را با فرهنگ ایتالیایی وفق بدهد خیلی هم ضرر نکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *