آموزش

قهوه ترک – یونانی – ارمنی

دم کردن قهوه یکی از چیزهایی که خیلی ها دوست دارن بدانند، خیلی از افراد طرز دم کردن قهوه را به صورت صحیح نمی دانند، در این بخش قصد داریم تا شما را با روش دم کردن قهوه به صورت صحیح آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

برای درست کردن قهوه ترک باید از پودر قهوه ترک که معمولا ملایم تا متوسط برشته شده استفاده کنید. دانه ها کاملا پودر آسیاب می شوند.

این نوع قهوه معمولاً به عنوان قهوه ترک شناخته می شود ولی قهوه یونانی و یا ارمنی نیز خطاب می شود .

یک قاشق مربا خوری سر پر (10 گرم) پودر قهوه به ازای هر فنجان در  قهوه جوش مخصوص بریزید .جذوه یک ظرف مخصوص است که قسمت پایین آن پهن است و دارای گردنی باریک، یک دهانه و دسته ای بلند است.

قهوه ترک قهوه ست

شکر را به میزان دلخواه خود اضافه کنید و برای هر فنجان به اندازه ی همان فنجان آب سرد در قهوه جوش بریزید.

اگر می خواهید عطر و طعم خوبی به قهوه تان بدهید می توانید مانند نسخه عربی آن مواد زیر را اضافه کنید:

2/1 قاشق چای خوری دانه هل خرد شده یا 8/1 قاشق چای خوری هل و دارچین و جوز و میخک.

مخلوط را با یک چنگال یا قاشق کوچک -مثل حرکت هم زدن تخم مرغ- خوب هم بزنید. چنگال بهتر از قاشق پودر خشک قهوه و آب را با هم مخلوط می کند.

قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی به جوش بیاید. در مدتی که روی حرارت قرار دارد آن را هم نزنید. هر چه حرارت کمتر باشد قهوه طعم بهتری پیدا خواهد کرد. قهوه جوش را به حال خود رها کنید.

مشاهده می کنید که قهوه شروع به کف کردن می کند. قبل از جوشیده شدن محتویات ظرف  قهوه جوش را از روی اجاق بردارید و آن را داخل فنجان مخصوص قهوه ترکی بریزید. فنجان های مخصوص قهوه ترکی کوچکتر از فنجان های معمولی است. .

اگر قهوه تان خیلی کف ندارد آن را با قاشق بردارید. سپس قهوه جوش را مجدداً روی اجاق بگذارید و همین کار را برای فنجان بعدی تکرار کنید.

برای اینکه کف قهوه از بین نرود، از کناره فنجان قهوه را داخل آن بریزید نه از وسط آن.  در کنار قهوه می توانید یک لیوان آب سرد هم سرو کنید. آب را پیش از قهوه می نوشند تا دهان تازه باشد و طعم قهوه را بهتر درک کنند

آنچه شما نیاز دارید:

پودر قهوه ترک
آب (در صورت تمایل می توان شیر را جایگزین آن کرد)
شکر
قهوه جوش (جذوه -Ibrik)
هل و دارچین و جوز و میخک ( اختیاری )

ibrikkarmmarrrrr

محصولات پیشنهادی قهوه ست

۳ نظر در مورد “قهوه ترک – یونانی – ارمنی

  1. رامین گفت:

    سلام
    تا اونجا که من میدونم وقتی قهوه رو در جذوه میریزند، به هیچ وجه آنرا هم نمیزنند. بلکه روی گاز میگذاریم تا تمام قهوه و شکر به مرور به خورد آب برود. بعد از اون صبر میکنیم تا حباب های ریز شروع به روییت شدن کنند. سپس شروع به هم زدن میکنیم تا کم کم فوم پیدا کند.

    1. مدیریت قهوه ست گفت:

      سلام . ممنون از نظرتون .

      چندین روش متفاوت در دم کردن قهوه با جذوه وجود دارد . توصیه ما هم زدن آب و قهوه و سپس رها کردن آن روی شعله ملایم است . ریختن شکرر کاملا اختیاری است و نریختن اون توصیه میشه تا طعم خود قهوه کاملا آشکار باشه . نهایتا روشی رو انتخاب کنین که از نوشیدن قهوه حاصل لذت ببرید

    2. donehoan گفت:

      سلام و احترام
      فرمودید یک قاشق مرباخوری سرپر (حدود ۱۰ گرم) به اضافه (یک) فنجان آب برای هر نفر.
      در اینصورت حجم نهایی از ظرفیت همان فنجان بیشتر خواهد شد به خصوص که قهوه فوم هم خواهد داد و این فوم خودش حجیم است
      آیا می بایست اضافه آن را در جاذوه نگهداریم و بعد خورده شود و یا دور ریخته گردد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *