قهوه

آشنایی با انواع قهوه دمی

آشنایی با انواع قهوه دمی

آشنایی با انواع قهوه دمی

قهوه انواع مختلفی دارد. تفاوت آن ها در نوع دانه و نوع دم کردن آنها ست. اگر می خواهید قهوه خوش طعمی را نوش جان نمایید، باید هم از نوع باکیفیت آن تهیه نمایید و هم طرز تهیه و دم کردن درست ان را بدانید. پیشنهاد می کنم در این مطلب برای آشنایی با انواع قهوه دمی همراهمان باشید.

همان طور که اشاره شد، انواع قهوه وجود دارند که از نظر دم کردن با هم تفاوت دارند. از انواع قهوه دمی به مهم ترین و پرطرفدارترین ان ها اشاره می کنیم. قهوه ترک، قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و قهوه های فوری از پرطرفدارترین ها هستند.

دم کردن قهوه ترک

در آشنایی با انواع قهوه دمی، قهوه ترک از بیشتر قهوه ها پرطرفدارتر  محبوب تر است. من که با نوشیدن یک فنجان قهوه ترک احساس آرامش و لذت خاصی می کنم! حتما برای شما هم اینگونه است. اگر اینچنین نبوده، حتما درست دم نشده است. تهیه قهوه ترک و درست دم کردن ان در طعم ان بسیار اثر دارد.

قهوه ترک، کاملا پودری شکل است و خیلی نرم آسیاب می شود. خیلی راحت با یک قهوه جوش روگازی می توان قهوه ترک را درست کرد. اگر خوب دم بکشد روی ان خامه و کف می بندد و ته فنجان شما لرد دارد.

قهوه ترک در کشورهای مختلف با مقداری تغییر درست می شود اما، در حالت کلی قهوه را در ظرفی مانند قهوه جوش یا، جازوه یا ایبریک میریزند تا با ای به جوش آید. طبق بررسی ها گفته می شود که قهوه ترک از یمن امده است که حاکم عثمانی به ان علافه مند شده و بعدها در استانبول رواج پیدا کرد و طرفداران زیادی جذب ان شدند. در ادامه دم کردن قهوه ترک را به روش ایرانی هم بدانیم.

آشنایی با انواع قهوه دمی ترک به روش ایرانی

قهوه ترک به روش ایرانی خیلی تفاوتی با دیگر کشورها ندارد. پودر قهوه را با اب و یا در صورت تمایل با شیر مخلوط می کنند. می توان به ان شکر هم اضافه کرد که سلیقه ای است. مخلوط درون قهوه جوش ریخته می شود و روی حرارت ملایم گذاشته می شود. باید ارام ارام به لحظه جوش برسد و روی ان خامه بنشیند یا همان کف قهوه ایجاد شود. در لحظه ای قرار است جوش بخورد باید ان را از روی گاز برداشت و سرو نمود.

در واقع می توان اینگونه گفت که قهوه ترک را زمانی که قهوه شروع به بالا آمدن می کند، از روی حرارت بر می دارند. در اینصورت، قهوه اماده است!

دم کردن قهوه فرانسه

قهوه فرانسه بر خلاف اسپرسو و قهوه ترک، رقیق است و در فنجان های بزرگ سرو می شود. برای درست کردن آن به دستگاه، فرنچ پرس و یا دستگاه قهوه ساز نیاز است. در واقع با این دو روش می توان قهوه فرانسه را درست کرد.

پودر قهوه را که از فروشگاه های معتبر برای تهیه قهوه فرانسه خریداری نماییم با اب مخلوط کرده و داخل دستگاه می ریزیم. مقدار یک قاشق قهوه با نصف فنجان اب مناسب است. اگر رقیق بود خودتان با پودر قهوه می توانید غلظت را بیشتر کنید. قهوه را در داخل فیلتر توری در فرنچ پرس قرار داده و عصاره ان را سرو می نماییم. این قهوه کف و لرد ندارد و مثل چای رقیق است.

در شروع کار دم کردن قهوه فرانسه و آشنایی با انواع قهوه دمی فرانسه باید، اب را تا لحظه جوش گرم کرد. پودر قهوه را درون دستگاه ریخته و ارام اب گرم اضافه می شود. پس از زمان کمی ان را هم زده و دوباره اب را به حالت دورانی اضافه می کنیم. درپوش را گذاشته و اهرم را سرجایش قرار داده و بعد از گذشت 4 تا 5  دقیقه، می توان قهوه را سرو کرده و میل نمود.

دقت داشته باشید که قهوه فرانسه باید همان لحظه میل شود و نباید زمان زیادی در فرنچ پرس بماند.

دم کردن قهوه فرانسه با  دستگاه برقی

دم کردن قهوه با قهوه ساز برقی بسیار راحت تر است. قهوه و اب را در مقدار مشخص مخلوط کرده و وارد دستگاه کرده و خود دستگاه بعد از چند دقیقه، قهوه آماده را به شما تحویل می دهد. این روش درست کردن قهوه بسیار راحت و بی دردسر است.

طرز تهیه اسپرسو

از محبوب ترین و پرطرفدارترین قهوه ها در جهان می توان نام قهوه اسپرسو را آورد. برای درست کردن قهوه اسپرسو باید از دستگاه قهوه جوشی استفاده شود که نامش موکاپات است. وسیله ای راحت  ارزان است که خیلی بی درسر می توانید قهوه اسپرسو را در خانه درست کنید.

برای سه کاپ اسپرسو باید سه قاشق چایخوری پودر قهوه نیاز است. در قسمت پایینی دستگاه، اب ریخته می شود. اب باید تا زیر سوپاپ ریخته شود و دقت نمایید که بیشتر از این مقدار نشود. در سید قهوه هم باید قهوه ریخته شود. قهوه را مانند کوه در وسط قرار دهید. قسمت بالایی موکاپ را ببندید و با حرارت ملایم منتظر دم کشیدن ان باشید. بعد از چند دقیقه، اسپرسو شما اماده است. نوش جان نمایید.

از مواردی که باید در تهیه اسپرسو با موکاپ گفته شود، این این است که اسپرسویی که با موکاپ درست می شود، فاقد کرم است.

اسپرسو را می توان حرفه ای درست کرد و برای ان به دستگاه اسپرسو ساز نیاز است. درست کردن اسپرسو با این دستگاه بسیار راحت است و البته قیمت بالایی دارد. در این نوع دم کردن اسپرسو، کف و خامه هم تشکیل می شود.

در نهایت اینکه

در این مطلب درباره آشنایی با انواع قهوه دمی پرطرفدار صحبت کردیم و نکات کاربردی درباره ان ها ارائه شد. امیدواریم از مطالب این مقاله، استفاده کافی برده باشید.

سوالات متداول آشنایی با انواع قهوه دمی

قهوه لاته چگونه درست می شود؟

با اضافه کردن کف شیر به اسپرسو، لاته درست می شود. دستگاه دارای کف ساز است و شیر را در قسمت کف ساز ریخته و دکمه بخار زده می شود. بخار باعث درست شدن کف شیر می شود که به فنجان خود اضافه نمایید.

آیا با موکاپ، اسپرسوی خامه دار درست می شود؟

خیر برای درست کردن اسپرسو خامه دار به دستگاه اسپرسوساز نیاز است.

قهوه اسپرسو چه ویژگی دارد؟

قهوه اسپرسو از قهوه ترک زبرتر و از قهوه فرانسه نرم تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *